Blev e-handlare när corona kom – slår 125 000 i oktober

"Kunde inte bli bättre".

"Nöden är kreativitetens moder". Det konstaterar Johan Bollman när vi kontaktar honom för att få veta lite mer om hans e-handel Jaktpresenter.se. Butiken såg dagens ljus i maj i år, strax efter att coronapandemin slagit till. Fem månader senare skickar Jaktpresenter ut cirka 20 beställningar om dagen och omsättningen har - passande nog - skjutit iväg ordentligt.

Jag arbetar egentligen som konsult inom marknadsföring och digital kommunikation. I mars försvann hela verksamheten eftersom ingen längre efterfrågade den typen av tjänster, vilket ju var tråkigt. Så då funderade jag på om det kanske var en idé att göra något annat, berättar Johan Bollman för Ehandel.

Annons

Lösningen blev att kombinera sina intressen jakt och digital marknadsföring i den nya e-handeln. Precis som namnet antyder säljer butiken presenter relaterade till jakt. Detta i form av produkter som tillverkats av patronhylsor.


En av Jaktpresenters produkter

Först ut var kylskåpsmagneter och sedan har sortimentet breddats med en rad andra produkter. Johan Bollman tar också emot beställningar från personer som vill ha en vara tillverkad med just sina egna använda hylsor.

Jag tänkte att jag ju kunde tillverka fler produkter och utökade så småningom sortimentet med nyckelringar och flasköppnare. Men man kan ju göra alla möjliga saker.

Nådde 50 000 i september

Johan Bollman tillverkar alla sina produkter själv och hylsor att använda sig av råder det knappast någon brist på. Bara i Örebrotrakten, där den nyblivne e-handlaren håller till, finns det 20 skjutbanor. På en enda eftermiddag kan en av banorna bidra med uppemot 800 hylsor. I Sverige slängs enligt uppgift mellan 10 och 15 miljoner hylsor varje år efter att vapen avlossats i samband med jakt eller på skjutbanor.

Precis som många andra utomhusaktiviteter har jakt fått ett uppsving under coronapandemin. Johan Bollman berättar att jaktsäsongen numera egentligen pågår under hela året och att allt fler - inte minst kvinnor - intresserar sig för att delta.

Många inom jakt har varit aktiva sedan barnsben men jag började för en 12-13 år sedan. Jag har alltid gillat naturen och att veta var maten kommer ifrån. Det är egentligen hela biten med slakt, styckning och att ta vara på det man jagar. Det är inte jakten i sig som är det viktiga utan att det blir något av det man har jagat.

I september kom Jaktpresenters omsättning upp i 50 000 kronor. För oktober räknar företagets vd med att öka med ytterligare 150 till 200 procent, vilket alltså skulle innebära en omsättning på mellan 125 000 och 150 000 kronor för månaden som helhet.

Annons

Just nu ser vi att vi kan sälja för ungefär 30 000 kronor om dagen. Men marknaden har breddats något enormt så vi ser stora möjligheter till fortsatt tillväxt.

"Har suttit till ett på natten"

När han inte hanterar det växande antalet order till e-handeln arbetar Johan Bollman som lärare på Yrkeshögskolan för studenter som läser programmet till E-commerce Manager. Men det har blivit allt svårare att få tiden att räcka till.

Den här veckan har jag suttit till ett på nätterna och även om familjen hjälper till så gott den kan så blir det ganska svårt att hinna med så mycket mer. Därför är prio ett just nu att hitta ett sätt att hinna med tillverkningen.

Det är ganska lätt att starta en e-handel i dag. Det svåra är att nå ut till marknaden, men där märker jag att det finns en bra effekt i de här produkterna.

Hur ser du på att bli e-handlare på heltid?

Än har det inte varit aktuellt. Men vem vet, kanske är det snart dags att byta ben. Även i det här jobbet får jag arbeta med marknadsföring och kommunikation, som är något jag älskar.

Satsar på expansion

Efter årsskiftet, när det förhoppningsvis finns en tydlig strategi för att utöka produktionen, är tanken att Jaktpresenter ska expandera till nya marknader. Först på tur står resten av Norden, men även Tyskland, Polen och Tjeckien pekas av Johan Bollman ut som intressanta marknader.

Vi ska försöka bygga rätt och i rätt takt. Jaktpresenter kanske inte är den största e-handeln men den är välmående och har gått plus sedan första dagen, vilket förstås är jätteroligt. För min del kunde det inte bli bättre, och som sagt, potentialen är enorm.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!