Helg: Blomsterlandets topptajming: ”En rekordsäsong hittills”

Storökade när konsumenterna höll sig hemma.

Blomsterlandet hade ett löfte inför 2020. Att den nya e-handeln skulle komma på plats i tid till företagets högsäsong som startar i mars varje år. I början av året hade dock bolaget, med e-handelschefen Tirdad Zadeh i spetsen, inte en aning om att lanseringen av den nya nätbutiken skulle komma att sammanfalla med coronaviruset, och att det i sin tur skulle innebära rekordvolymer för Blomsterlandets e-handel.

Men vi tar det från början. Blomsterlandet började med e-handel 2015, då växter på nätet fortfarande var något obekant för de flesta. Något som däremot fanns redan då var ett intresse för att handla blommor och andra växter online, minns Tirdad Zadeh. År 2017 tog han över som e-handelschef efter att tidigare ha arbetat med affärsutveckling och projektledning inom företaget. Vid det laget hade Blomsterlandets e-handel hunnit växa och utvecklas till en viktig del av företagets affär.

Annons

Mellan åren 2015 och 2018 hände det väldigt mycket inom e-handeln i Sverige, säger han till Ehandel.

Konsumenterna var inte vana vid att handla blommor via e-handel 2015. Det är lite som med mat, många visste att det fanns på nätet men det föll sig inte naturligt att handla så. Lite samma beteende ser vi inom växter nu. Men kanske är det om två år självklart att handla blommor på nätet, precis som det har blivit med mat i dag.

Övertygade osäkra kunder

I takt med att intresset för att e-handla växter växte sig allt starkare blev konsumenternas krav på en modern och välfungerande e-handelssajt allt starkare. Blomsterlandet hade i tur och ordning tagit itu med att bland annat uppdatera sin organisation och uppgradera sin logistik, och nu återstod bara det sista steget: en ny e-handelsplattform.

Den gamla plattformen blev enligt Tirdad Zadeh lätt överbelastad och lämnade även i övrigt en del att önska.

Skulle du säga att det var ni eller konsumenterna som drev på den här utvecklingen?

Intresset blev som sagt allt större men vi var också angelägna om att växa. Vi arbetade hårt dels med traditionell marknadsföring och dels med att övertyga konsumenterna om att det här faktiskt fungerade. Vi arbetade väldigt mycket med att förklara för kunder hur leveranserna fungerar, att det är lätt att komma i kontakt med oss, att vi erbjuder växtgaranti om något är fel med den vara man beställt och så vidare.

Sen är det mycket “mun-mot-mun”-metoden också. Att kunderna berättar för andra kunder att de har handlat av oss på nätet och att det fungerat bra. Sånt brukar ta lite tid innan det ger effekt.

Sedan Blomsterlandets nya sajt lanserades i februari i år har försäljningen gått spikrakt uppåt. Vårens coronakris, då många plötsligt tillbringade en ovanligt stor del av sin tid hemma i trädgården, visade sig i kombination med lanseringen av den nya e-handelsplattformen ge ett positivt utfall.

Annons

"Som en av de mindre butikerna"

Hittills i år har företagets e-handel sålt 160 procent mer än motsvarande period 2019.

Vissa veckor i april och maj, då det var som allra mest, ökade vi med flera hundra procent. Det kan verka som väldigt låga nivåer när man uttrycker sig i sådana procenttal men vi har verkligen haft en rekordsäsong hittills.

Hur stor andel av er försäljning står e-handeln för?

Vi har totalt 61 butiker och e-handelns försäljning är idag som en av våra mindre butiker. Men tillväxten i e-handeln är väldigt stark.

Blomsterlandets kunder består till en överväldigande majoritet av kvinnor, men en intressant slutsats som vuxit fram i takt med att e-handeln ökat är att kundernas åldersgrupper är helt olika på nätet och i den fysiska världen. I butik är den typiska kunden 60 år och uppåt, i e-handeln är cirka 50 procent 45 år eller yngre.

Även om det är samma koncept online och i butik så är det egentligen två olika upplevelser vi diskuterar, konstaterar Tirdad Zadeh.

Det gäller säkert inte bara oss men det är klart att det kommer en del frågor i stil med “varför har inte ni det här när det funkar hos Ikea”? Den yngre målgruppen förväntar sig en viss nivå och bidrar till att driva på vår utveckling.

Är det svårt att få ihop de här olika affärerna, det vill säga online och offline?

Mycket av det vi jobbar på är sådant som alla uppskattar och vissa av nyheterna på hemsidan tar man ju inte del av om man inte aktivt väljer att besöka oss online. Vi arbetar hela tiden med vår omni-affär. Det ska till exempel vara lätt att göra returer i butiken om du har handlat online eller beställa varor från e-handeln om du är i butik. Vi är måna om att Blomsterlandet ska bli ett bättre alternativ för alla.

"Har varit många utmaningar"

Enligt Tirdad Zadeh finns det en stor potential i att låta e-handeln och butikerna komplettera varandra och därför arbetar man med att få båda kanalerna att utvecklas ihop.

Våra butiker fyller ett stort syfte. När det gäller växter vill många se grejerna innan de handlar, men också gärna fråga någon om råd. Många människor kan faktiskt inte så mycket om blommor och växter. Det viktiga är att vi får ett starkare konsumenterbjudande, att kunden hamnar där det är bäst från fall till fall.

Coronaviruset gav som sagt Blomsterlandets e-handel en extra push, men den uppkomna situationen innebar också en del utmaningar för företaget som alltså knappast fick en lugn nystart på nätet.

Bland annat drabbades man av fördröjda leveranstider och brist på varor från leverantörer.

Det har varit många utmaningar den här säsongen och där har vi varit transparenta och berättat för kunderna att det kan ta lite längre tid än normalt. Flera av våra leverantörer har inte heller kunnat leverera i normal takt. Men på det stora hela har det gått väldigt bra.

Egentligen erbjuder Blomsterlandets e-handel för närvarande endast leverans till butik, ett upplägg man valt på grund av produkternas känsliga natur. Men i samband med Covid-19 så tog man ett snabbt beslut att lansera en drive-in tjänst som låter kunderna hämta sina varor utanför butiken.

Det är kul att det har gått bra för oss trots att det har varit en väldigt speciell vår. Vår digitala mogenhet har vuxit sig starkare. Vi utvecklas hela tiden och har massor på gång nu under 2020 så tempot är högt, avslutar Tirdad Zadeh.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!