Bluffrea på Black Friday: ”Kan se misstänkta mönster”

Konsumentverket har tillsatt specialgrupper.

Sveriges största handelsdag Black Friday är snart här, och enligt Pricerunners prognos ska årets säljfest växa med 20 procent, jämfört med i fjol.

LÄS ÄVEN: E-handeln rustar för Black Friday-storm – ”Kaos är att vänta”

Annons
Annons

Vi har under den senaste tiden kontinuerligt rapporterat om hur e-handlarna förbereder sig inför årets kampanjfest. Ett företag räknade bland annat ut att högtiden kommer att bli så stor att när alla varor, som beställts inför Black Week, väl anländer kommer företaget inte att få plats på sitt lager. Nödlösningen blev åtta containrar.

LÄS ÄVEN: 8 containrar för att överleva Black Friday – ska dra in miljoner

Men företag förbereder sig på olika sätt inför den här handelshögtiden. Pricerunner meddelar att två av tre e-handlare har jobbat aktivt med att höja sina priser under hösten, inför Black Friday.

Sett till de 50 största e-handlarna, som prisanalysföretaget har bevakat, har 18 procent av företagens produkter höjts med tio procent mellan 1 september och 20 november. Förra året låg den siffran på 13 procent. Det rapporterar Dagens Industri.

"Städa upp i reaträsket"

I vissa fall har priserna höjts med upp till 50 procent. För att få en jämförelse så reades en tredjedel av de artiklar som höjdes innan Black Friday ut förra året.

Det är inte förbjudet att höja priserna på varorna men om det sedan är samma varor som reas ut på Black Friday, då är det inget annat än en bluffrea, säger Nicklas Storåkers, vd på Pricerunner, till Di.

Det flesta sköter sig och det kan finnas olika skäl till att man höjer priserna. Men vi kan se misstänkta mönster. I år har till exempel priserna på tv-apparater gått upp väldigt mycket under hösten.

Nu har Konsumentverket beslutat att inrätta specialgrupper med inriktning på just missvisande reor.

Annons
Annons

Fyra grupper kommer att ha reapriser som specialområde. Gruppens fokus är att få handeln att städa upp i reaträsket, förklarar David Ånesjö, jurist på Konsumentverket, till nyhetssajten.

Ingen bransch är dock särskilt utsatt, menar David. Bluff- och missvisande reor är ett utbrett problem inom detaljhandeln i stort och under den här perioden brukar anmälningarna öka kraftigt.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!