Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

BookBeat når 100 miljoner efter två år på marknaden

BookBeat når 100 miljoner efter två år på marknaden
BookBeats vd Niclas Sandin
Michell Grönlund

Dela artikeln:

Växte med 110 procent i andra kvartalet.

ANNONS

Sedan Bonniers lanserade sin digitala ljudbokstjänst BookBeat under våren 2016, har utvecklingen för tjänsten gått spikrakt uppåt. Och nu, efter bara två år på marknaden, omsätter BookBeat 100 miljoner kronor. Det meddelar företaget idag.

- Att två år sedan vi påbörjade vår tillväxtresa vara en verksamhet som omsätter 100 miljoner kronor på helårsbasis och fortfarande visa upp en tresiffrig tillväxt de senaste två kvartalen gör mig riktigt stolt över teamet. Vi är bara i början av vårt maratonlopp men har genom att nå den här milstolpen utan tvekan lämnat startblocken och fått upp farten, säger Niclas Sandin, vd för BookBeat i ett pressmeddelande.

Stabila kunder gav tillväxtrekord

Samtidigt har det senaste kvartalet varit en succé i sig. Intäkterna under Q2 ska ha ökat med 110 procent, jämfört med samma kvartal under 2017. Enligt företaget ska majoriteten av intäkterna fortfarande komma från den svenska marknaden, som under 2018 alltså växt kraftigt.

Det som främst driver tillväxten sägs vara de svenska kundernas ökade lojalitet och under årets andra kvartal ska 60 procent av användarbasen utgöras av personer som betalat för BookBeat under minst sex månader.

Finland snabbast växande marknaden

Den snabbast växande marknaden för företaget just nu är dock inte Sverige, utan Finland, där företaget växer mest räknat i absoluta tal. Det ska innebära att tjänsten nu är den ledande ljudbokstjänsten i grannlandet, vilket sägs vara en position som befästs under årets andra kvartal. Det ska även innebära att antalet finska användare fördubblats under det första halvåret 2018, jämfört med samma period förra året.

Avtal med 150 förlag i Tyskland

Även på den tyska marknaden ska BookBeat nu ha lagt in en offensiv och de “första breda marknadsföringsinsatserna” sägs vara i full gång. Hittills ska företaget ha stiftat avtal med över 150 förlag i Tyskland och säger sig därmed kunna erbjuda över 40 000 ljudböcker för de tyska kunderna. Majoriteten av dessa ljudböcker ska vara på tyska.

Dela artikeln: