Boom för bilhandeln på nätet: ”Här stod vi och hade en produkt”

Bilhallarna stod tomma - då fick e-handeln ny fart.

Bransch efter bransch har flyttat till nätet men när det kommer till bilförsäljning så ligger e-handeln fortfarande bara i startgroparna. Den turbulenta handelssituation som uppstått i samband med coronaviruset kan dock skynda på digitaliseringen i bilbranschen rejält. Det menar i alla fall företaget Wayke, som på senare tid sett en rejäl uppgång i både antalet bilar på sajten och i intresset från konsumenterna.

Bilmarknaden har fått en plötslig fart, från att ha varit extremt långsam i digitaliseringen. En utveckling som sannolikt skulle tagit flera år går på en månad nu och man vill på alla sätt se till att göra bilarna tillgängliga för konsumenterna via näthandel. Köparna är inte helt vana vid att köpa bil på det här sättet ännu men Coronakrisen verkar å andra sidan snabbt ändra tidigare köpbeteenden, säger Waykes vd Martin Fransson.

Annons

"Bryter väldigt ny mark"

Wayke är enkelt förklarat en onlinemarknadsplats där bilhandlare kan lägga upp bilar som är till salu. Försäljningen omfattar alltså inte nyproduktion utan bara bilar som redan är tillverkade, och sajten är endast öppen för professionella säljare och inte privatpersoner. Företaget ägs till stor del av Motorbranschens Riksförbund, som lanserade initiativet i syfte att göra bilbranschen mer e-handelsinriktad. I spåren av coronaviruset står många bilhallar i landet tomma och därför har Wayke seglat upp som ett säljalternativ. Till saken hör att Wayke har lanserat en kampanj som just nu låter bilhandlare registrera en e-handel hos företaget utan kostnad.

Resultatet? Antalet upplagda bilar på sajten tiodubblades på kort tid och ligger nu på runt 12 000 i antal. Samtidigt uppges antalet besökare ha ökat med 500 procent på bara ett par dagar.

Försäljningen är trevande än så länge men däremot märker vi att fler handlare är intresserade av funktionen och att intresset från konsumenterna ökar, säger Martin Fransson till Ehandel.

Han tycker dock att det är lite tidigt att uttala sig om onlinemarknadsplatsens faktiska försäljningssiffror, åtminstone gällande försäljningen i coronatider.

Utbudet ökar exceptionellt och intresset från konsumenterna ökar i samma takt. Sen när det gäller antalet utcheckade bilar så är ju utvecklingen exceptionell även där eftersom antalet tidigare var noll. Jag skulle uppskatta att det är cirka 70 till 80 som gått hela vägen och lagt en order.  Sen får man komma ihåg att nu bryter vi väldigt ny mark, för de flesta är nog ett bilköp betydligt mer komplext än ett köp i andra branscher.

Apropå den stora tillströmningen av bilannonser och sajtbesökare under coronatiden säger han att Wayke är glada att kunna hjälpa till.

Alla vill ju tillgängliggöra sig digitalt och här stod vi och hade en produkt. Vi har stor respekt för handlarnas situation och det känns jättebra att kunna bidra med en lösning.

"Ett bevis på att handeln ställer om"

Wayke har nu funnits i tre år och mycket av den tiden har gått till att utveckla plattformen. I dag erbjuder företaget - vilket man enligt egen utsago är ensam om i branschen - en fullskalig möjlighet att köpa en bil online och dessutom få den hemlevererad. Enligt Tommy Letzén, vd på Motorbranschens Riksförbund, är det ingen tvekan om att flytten till det digitala har kommit till bilbranschen för att stanna.

Annons

20 procent av det vi har i vår inventory, det vill säga antalet bilar ute hos landets bilhandlare, finns nu tillgängliga att klicka hem. Bara det är ett bevis på att handeln ställer om i den här riktningen.

Enligt Letzen gjordes flera bilaffärer på Wayke bara under ett par dagar i förra veckan.

Man tänker annars att det skulle vara många som avstår från bilköp just nu?

Ja, vi ser att antalet affärer minskar totalt sett, det är ingen diskussion om det. Men vi ser också att det är stora landsskillnader och att oron verkar vara störst i storstäderna. Ofta är beslutet om att köpa en bil redan fattat och finns det ett underliggande mobilitetsbehov, som jag kallar det, så finns det kvar även i såna här tider. Men man väljer kanske bort en större och dyrare till förmån för en mindre och billigare.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!