Började på lilla gården – nu firar miljardkedjan 45 år

"Känner en stor tacksamhet".

Varuhuskedjan Jula firar 45 år i år - en imponerande bedrift för familjeföretaget. Ägaren Karl-Johan Blank tar sig därför en stund att blicka tillbaka på bolagets historia, som började på den lilla gården Jultorp år 1979.

Det har varit en fantastisk resa. Jag kommer ihåg när jag själv började jobba på Jula tillsammans med mina föräldrar för 45 år sedan. Jag sprang mellan de olika husen på gården och plockade postordrar, och hade även många andra olika arbetsuppgifter. Det kunde handla om att svetsa ihop vedklyvar, svarva eller köpa in produkter till att fotografera, göra annonser och postorderkatalogen större, säger han i ett uttalande.

Annons

Sedan dess har företaget vuxit, rejält. Till en hel koncern till och med. I dag har man inte bara 136 varuhus och e-handel på fem marknader, man äger även köpcenter och logistikcenter. Totalt sysselsätter man runt 4 500 anställda.

Jag känner en stor tacksamhet till alla som varit med under många år på företaget. Det ger stabilitet och trygghet och tillför erfarenhet. Jag vill också tacka alla medarbetare för de fantastiska insatser de gör varje dag. Alla tar ett stort ansvar och engagerar sig för att göra sitt bästa, både för varandra och våra kunder i alla lägen, säger Karl-Johan Blank.

"Vill hela tiden expandera"

Men mycket vill ha mer och Jula kommer därför att fortsätta med receptet på framgång.

Vi har framåtanda, vi är engagerade, vi tar ansvar, vi tror på enkelhet och vi drivs av nyfikenhet. Vi vill hela tiden expandera och hitta nya storsäljande spännande produkter till låga priser med nöjda kunder, säger Karl-Johan Blank.

De konsumenter som också hoppas ta del av låga priser i samband med firandet kan skatta sig lyckliga. Här tänker kedjan nämligen inte spara på krutet.

När Jula firar, då firar vi med fantastiska priser, bland annat på utvalda kalasprodukter. Den 6 till 10 mars är det dessutom extra festligt i våra varuhus med fika, tävling och tipspromenad för hela familjen, säger Silje Ekeberg Falk, marknadschef på Jula.

Annons