Den snabbväxande e-handlaren Shein har under de senaste tre månaderna drabbats av flera kännbara böter på den europeiska marknaden. En fransk myndighet har bötfällt bolaget på 150 miljoner euro för att ha samlat in konsumentdata via cookies utan samtycke, en summa som Shein dock bestrider. Därtill har den franska konkurrensmyndigheten utdelat en bot på 40 miljoner euro för vilseledande rabatter, och i Italien har en bot på 1 miljon euro utfärdats för så kallad "greenwashing".
LÄS ÄVEN: Shein öppnar permanenta fysiska butiker
Som en reaktion på detta har Shein nu meddelat investerare om nya åtgärder. I ett brev skriver bolagets arbetande styrelseordförande, Donald Tang, att man skapat en "Business Integrity Group". Den nya gruppen ska koppla samman bolagets team för regelefterlevnad, styrning och externa relationer för att stärka den interna disciplinen. Man expanderar även sin interna revisionskapacitet.
Samtidigt som böterna hopar sig ser bolaget en avmattning på sin största marknad, USA. Där väntas intäkterna växa med 20,1 procent under 2025, en nedgång från en uppskattad tillväxt på 50 procent under 2024. Nu riktas marknadsföringsbudgeten istället mot Europa, som förväntas gå om USA i intäkter för första gången i år med en prognostiserad tillväxt på 30,7 procent.
Europa, och särskilt Frankrike, har blivit centrum för granskningen av Sheins affärsmetoder. En nyligen publicerad utredning från en fransk myndighet fann att Shein inte efterlever riktlinjer för ansvarsfullt företagande, arbetsrätt och miljöstandarder. Shein har tillbakavisat utredningens slutsatser.