I början av förra året gick Brandos ut med storslagna uttalanden och redan 2013 skulle de se en omsättning på över 800 miljoner kronor. Sedan dess har skoaktörer kommit och gått. Vi har sett Ellos satsning med Shoestyle försvinna. Men mer påtagligt har förmodligen intåget av den tyska nätjätten Zalando varit. Enligt källor i branschen skall Zalandos volymer i Sverige redan vara betydliga.
Nyligen såg vi även CDON Group sälja av sin skobutik Heppo till nätbutiken Footway. Något de förmodligen inte gjort om affären gick lysande.
Redan innan dessa händelser hörde vi att det var svårt att tjäna pengar på skor på nätet. Även om marginalerna ska vara bättre än i många branscher tar förmodligen fri frakt och fria returer ut sin rätt. Något som blivit lite av en standard i branschen. En standard som vissa gått emot, till exempel den nya aktören PutFeetFirst.
Tar på sig mer än bara skor
Brandos har varit relativt tysta sedan deras uttalande i början av 2012. De har dock valt att bredda sitt sortiment ifrån att enbart ha varit inriktade på skor till att även sälja jeans och väskor.
Man undrar förstås om denna breddning är ett svar på den ökade konkurrensen och ett försök att hitta omsättning på andra områden än skor. Att större nätaktörer breddar är samtidigt inget nytt och kanske kan denna breddning rädda bolagets storslagna mål.
Vi gissar dock att aktörer som Zalando sätter en hel del press på bolaget. När vi frågar Brandos hur det går med deras tillväxt och marknaden i stort svarar de följande:
– Precis som övriga aktörer inom retail känner vi av den milda våren som följde efter den vanliga bransch-nedgången i början på året. Gällande Brandos omsättning så landade den på 347 Mkr räkenskapsåret 2011/2012. I år ändrar vi vårt bokföringsår till augusti, varför innevarande bokföringsår förlängs med två månader till 31 augusti. Således kommer inte årsredovisningen släppas förrän i november. Självklart påverkas vi av ökad konkurrens samtidigt som intresset för e-handel ökar hela tiden och vi ser ljust på framtiden, säger Katarina Selley, PR-ansvarig på Brandos.
Vi får helt enkelt vänta tills i november innan vi får se hur det går för Brandos på denna snabbt föränderliga marknad. Bolaget blöder pengar sedan tidigare och även om de satsar på omsättning har nog den biten också blivit jobbigare, även om e-handeln hela tiden växer.
Det skulle inte förvåna oss om det händer fler stora saker inom skohandeln på nätet innan året är slut.