För två år sedan stod de som var över 50 år för 8 procent av användarna på Instagram. Nu är den siffran uppe i 14 procent. Det rapporterar brittiska Silver Magazine. Enligt nyhetssajten, som riktar sig till personer som är “fiftyplus and fabulous”, har antalet influencers i den aktuella åldersgruppen ökat på samma sätt.
Influens.se har tidigare berättat om profiler som Eva Wikner Grahnström och Nina Jansdotter, som båda ser en stor efterfrågan på influencers i medelåldern och uppåt. Silver Magazine har listat en handfull personer i åldern 53 till 65 år som alla är framgångsrika inom sina respektive nischer, något som sajten menar kan bero på att personer i den gruppen ofta uppfattats som genuina och trovärdiga på ett annat sätt än personer i 20- eller 30-årsåldern.
Jag försöker att vara så autentisk som möjligt. Om jag inte har något att säga så postar jag helt enkelt inget, säger en av de influencers som uttalar sig i tidningen.
När någon som följer mig träffar mig i verkligheten så säger de alltid att jag är precis som de trodde att jag skulle vara, säger en annan.
Precis som sina kollegor i Sverige anser de brittiska “silverinfluerarna”, som de kallas i pressen, att deras arbete bidrar till att bryta ner fördomar mot äldre. Många upplever att medan följarna gärna tar till sig äldre influencers, så är varumärkena långsammare med att vilja ge dem uppdrag, rapporterar sajten.
Enligt Silver Magazine kommer influencerbranschen att vara värd 15 miljarder dollar år 2022.