Branschen vägrar förbud mot fri frakt: ”Ska inte ha särlösningar”

Men ser både gratis frakt och retur som ohållbart.

Ska vi ha en lagstadgad fraktavgift i Sverige? Det tycker i alla fall fackförbunden Seko, Transport och Handels. De menar nämligen att jakten på marknadsandelar, där erbjudanden som fri frakt och fria returer ofta ingår, gjort att arbetssituationen i e-handeln har blivit ohållbar på flera håll i logistikkedjan.

Svensk Handel, som representerar arbetsgivarna, håller inte med om att ett förbud mot fri frakt och fria returer är rätt väg att gå.

Annons

Det reser en hel del frågor från vår sida. Inte minst när man tänker sig att man är en fackförening som vill göra det så attraktivt som möjligt för sina medlemmar, som verkar på en internationellt väldigt konkurrensutsatt marknad. Att då lägga fram förslag som försämrar konkurrenskraften, gynnar situationen lika lite för de anställda som för Svensk Handels medlemmar, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, till Ehandel.

Däremot skriver Svensk Handel under på att fri frakt och fria returer inte är något eftersträvansvärt. Men att lagstadga bort det menar man alltså gör mer skada än nytta.

Då är det bättre att vi jobbar tillsammans mot att vi till exempel får till plattformansvaret fullt ut. Att vi påvisar den situation där produkter med bristfällig kvalitet tillverkade under bristfälliga former dränker den svenska marknaden.

"Inget vi ser som hållbart"

Att situationen förvärrats på sina håll i e-handeln tillskrivs också pandemin. Den förde med sig en explosionsartad tillväxt när människor ombads att handla online istället för i fysiska butiker och handlarna tog chansen att positionera sig under tiden.

Alla vi som jobbar med e-handel vet att fri frakt har hög prioritet ur ett kundperspektiv. Och det är ingen hemlighet att e-handeln vuxit rekordartat. Många vill ta marknadsandelar, vilket säkert bidragit till att fler lockar med fri frakt och gratis returer. Det är inget vi ser som hållbart ur varken ett ekonomiskt eller miljömässigt perspektiv. Men att gå därifrån till ett förbud tror jag är fel väg att vandra, säger Mats Hedenström.

Vad vill ni se istället?

Vi tror på ökad transparens. Sen skulle jag säga att ingen frakt är helt fri i dag. Konsumenten betalar ändå ett pris för varan och där ingår en kostnad för frakten på något sätt. Men ur ett hållbarhetsperspektiv är det viktigt att vi konsumenter tvingas tänka till vilken frakt man har och vad man köper. Men jag är orolig att förbud riskerar att öppna upp för än mer import, som i sin tur konkurrerar ut svenska aktörer.

"Tagit en fight i flera år"

Klart är i alla fall att även om konsumenterna uppskattar den fria frakten, så verkar både arbetsgivarna och arbetstagarna överens om att den inte är hållbar på sikt. Hur man ska komma bort från den - där skiljer lösningarna sig åt.

Annons

När något sker på en global marknad ska också spelreglerna sättas globalt. Handeln inte minst har blivit mer global med e-handelns inträde. Då ska vi inte ha enskilda särlösningar. Vi har till exempel tagit en fight i flera år, och där får våra fackliga kollegor gärna ansluta sig, för att Kina ska konkurrera på lika villkor på postmarknaden och inte klassas som ett u-land.

Så fri frakt och fria returer är inte hållbart, men ett förbud är fel väg att gå?

Ja, jag tror att man istället behöver vänja konsumenterna vid att betala för sig, precis som när man tar bussen till stan. Att det är naturligt att betala när något transporteras, säger Mats Hedenström.

Annons