Branschens reaktion på plötsliga deadlinen: ”Kanske inte lagligt”

“Svårarbetat”, “Barnsjukdomar” och “Inte bakåtkompatibelt”.

Nyligen rapporterade vi om Googles nedstängning av Google Universal Analytics. Ett analysverktyg som används av minst 100 000 svenska sajter, enligt BuiltWith.

Google hade förstås meddelat att den gamla vanliga versionen av Google Analytics, som alla känner till, skulle ersättas av det nya verktyget Google Analytics 4. Men med tanke på Google Analytics utbredda användning så tänkte nog många att vi skulle få några år på oss. Marknadsföraren Martin Winberg hade gissat på 2025, berättade han i vår tidigare artikel.

Annons

LÄS ÄVEN: Experten om Googles nedstängning: “Jag är förvånad över datumet”

Våra artiklar i detta ämne har lockat väldigt många läsningar vilket förstås tyder på ett stort intresse för övergången. Och om du undrar varför folk bryr sig så är det för att det inte bara är en ny version, utan det är i princip ett helt nytt verktyg, ombyggt från grunden.

Ehandel skickade under veckan ut frågor till en rad experter, SEO och SEM, samt e-handlare för att få en djupare insikt i hur alla ställer sig till den nya deadlinen. I mitten av nästa år måste man antingen anammat Google Analytics 4 (GA4) eller bytt till ett helt annat analysverktyg. Där båda alternativen innebär en ny inlärningskurva och förmodligen en del förlorade funktioner.

Parallellt med den utannonserade nedstängningen så håller även Integritetsskyddsmyndigheten på att utvärdera om Google Analytics följer lagen. Det verkar vara så att den tajta deadlinen beror på EU:s jakt på amerikanska IT-jättar och deras hamstring av persondata. Och om Google inte drar fram ett ess ur rockärmen snart så kanske vi alla kan behöva överge Google Analytics inom kort.

Hur ställer ni er till nedstängningen?

Min bild är att det inte finns några alternativ för Google och alla vi som säljer eller marknadsför online kommer behöva anpassa oss. Vi ser det i alla kanaler, hur man hanterar användares data är något som systematiskt stramas åt, svarar Magnus Bråth, vd på byrån Brath AB.

Google har kämpat med att få företag att börja använda GA4. Den relativt korta tiden till nedstängningen av Universal Analytics kan ses som drag från Google att med eftertryck visa att det nu är hög tid att börja övergången till GA4, säger Michael Wahlgren, grundare av byrån Pineberry.

“Den sista juni i år”

Michael Norlund, Head of Analytics hos WGP, pekar även på det faktum att det förstås inte är jättekul för Google att driva två stora analysplattformar parallellt.

Annons

Vi på WGP blev, som så många andra också, väldigt förvånad över datumet och att det blev så pass nära i tiden. Men från Googles perspektiv är det väl såklart skönt att slippa hantera två analysplattformar, säger han.

För de e-handlare som inte aktiverat Google Analytics 4 ännu så är samtidigt rekommendationen att nu verkligen se till att detta görs.

Som byrå blir det till att kavla upp ärmarna och dyka in i GA4 på riktigt och för alla företag, som ännu inte startat upp en GA4-egendom, så borde man se den sista juni i år som en deadline för att ha fått upp en egendom samt sätta upp sin viktigaste spårning. Detta för att säkerställa att man har ett års historik i GA4, att se tillbaka på, när Google Analytics Universal slutar att samla in data 1 juli 2023, säger Michael Norlund.

När vi vänder oss till e-handlare så är svaret oftast att man har aktiverat Google Analytics 4, då det kan köras parallellt med den gamla versionen. Men på frågan om man har börjat arbeta med det aktivt så är svaret ett annat.

Nej, det har känts för komplicerat att börja om från början och lära sig allt på nytt, säger Peter Modig, vd för nätbutiken Evofilm.

Vi har inte GA4 implementerat för e-com idag. Vi drar igång ett projekt för implementation som kommer att påbörjas nu när Google annonserade att de kommer att släcka GA 360 nästa sommar, svarar Toni Poikeljärvi, Performance Marketing Manager på nätbutiken Webhallen.

“Stor nackdel att den inte är bakåtkompatibel”

Vi frågade samtidigt experterna om de tycker att Google Analytics 4 är en värdig ersättare till den gamla varianten. Det är inget rungande ja vi möts av.

Både ja och nej. GA4 kommer med flera nya funktioner och möjligheter. Samtidigt upplever vi att GA4 inte är helt färdigutvecklat och dras med en del barnsjukdomar. Den stora nackdelen med GA4 är att den inte är bakåtkompatibel med Universal Analytics. Det är som att Microsoft skulle släppa en ny version av Excel där gamla Excel-filer inte går att öppna, säger Michael Wahlgren.

Nja, det är två väldigt olika verktyg. Gränssnittet är väldigt svårarbetat och kräver en hel del workarounds för att hitta rätt. Som analytiker tror jag dock på sikt att det kommer bli bra desto mer plattformen uppdateras. Den i GA4 eventbaserade mätningen har sina fördelar gentemot den sessionsbaserade, som återfinns i GAU, genom att det bland annat går att skicka med betydligt mer information med eventet. Sen finns det en del, enligt mig, försämringar. Exempelvis borttagandet av vyer och möjligheterna till smarta filtreringar av data men framför allt avsaknad av en hel del färdiga rapporter som man nu måste sätta ihop själv, säger Michael Norlund.

Magnus Bråth lyfter återigen det faktum att det inte är säkert att ens GA4 anses vara laglig att använda.

Det är inte självklart att Google Analytics 4 heller kommer vara acceptabelt ur ett legalt perspektiv och personligen tycker jag dessutom att det är ett mindre användbart verktyg, säger Magnus Bråth som samtidigt ställer sig frågan om inte verktyget också generellt blivit väldigt mycket segare den senaste tiden.

GA4 kräver en expert

E-handlarna går lite i samma tongångar som experterna.

Det som kommer att saknas är nog enkelheten, att alla kan tillgodogöra sig informationen. Nu känns det som om att man måste vara expert för att kunna tillgodogöra sig datan i GA4, säger Peter Modig.

Nya event-trackingen verkar intressant och blir förhoppningsvis smidig att jobba med. Nackdelen är att det finns en värld av mått, dimensioner och definitioner som vi vant oss vid där vi nu måste "lära om" hur vi ska förhålla oss till dessa och även hur vi hanterar de mått som "försvinner", säger Toni Poikeljärvi.

Vad tror ni händer om branschen måste överge Google Analytics?

Jag har väldigt svårt att tro att det ska hända men det lär ju i så fall bli ett ännu större uppsving för analysverktyg såsom Matomo och liknande, där kunden bland annat har möjlighet att lagra data på egna servrar, svarar Michael Norlund.

Om detta blir verklighet är det en smäll för alla som använder Google Analytics. Samtidigt finns det andra Analytics-verktyg som är goda alternativ. E-handlare kommer behöva satsa tid och resurser på att byta, och det kommer ta tid att vänja sig vid ett nytt verktyg. Men det kommer lösa sig. Med tanke på hur viktig denna fråga är för Google hoppas jag fortsatt på att de själva, eller tillsammans med myndigheterna i USA och EU, kommer fram med en lösning i tid, säger Michael Wahlgren.

“Arbetar redan med att ersätta GA”

Magnus Bråth tror samtidigt att detta kommer att bli slutstationen och att vi måste överge Google Analytics.

Jag är relativt övertygad om att det är något som kommer att hända. Så länge Google inte är ett europeiskt företag så är det riktningen. Det kommer vara svårt eller mycket svårt att få hantera EU-medborgares data om man har säte utanför unionen. Vi arbetar redan på att helt ersätta Google Analytics även om jag inte tror att det är något som försvinner över en natt, säger han.

Samtidigt verkar e-handlarna inte ha några planer på att överge Google Analytics, trots skiftet till GA4.

I dagsläget är svaret nej, samtidigt så är det alltid intressant att undersöka alternativen där det idag finns en del intressanta aktörer på marknaden, säger Toni Poikeljärvi.

Det enda vi vet med säkerhet är dock att “gamla vanliga” Google Analytics är på väg bort, något som kommer att innebära en hel del merarbete både för e-handlare och experter.

Allt har sitt slut även om man ibland har svårt att acceptera att man måste lära om, säger Peter Modig.

Annons