"Stillbildsinnehåll på ett soligt land drar inte engagemang längre".
Det bubblar av frågor i branschen. Vad händer med algoritmerna? Varför minskar min räckvidd? Varför syns inte mina inlägg? Håller plattformen på att "dö ut"? Spekulationerna är många, och likaså åsikterna om vad influencers bör göra.
LÄS ÄVEN: Therese Lindgrens bikt: ”Har aldrig tjänat så lite pengar”
Nyligen uttalade influencercoachen Alicia Pierrou, från byrån Massfluencer, sig angående skiftet på plattformarna. Hon likande det som händer nu, vid övergången under tidiga 2000-talet, från bloggare till influencers på Instagram.
Då var det flera som plötsligt föll bort, sade hon.
Vissa influencers kommer inte orka, vilja eller kunna hänga med.
LÄS ÄVEN: Alicia Pierrou om skiftet i sociala medier: ”Flera föll plötsligt bort”
Nu analyserar Stefan Hallgren läget. Han kommer från influencernätverket Ninetone Group, som bland annat har Jocke och Jonna, Ida Warg och Tova Helgesson i sitt stall.
Jag skulle säga att smekmånaden är över nu för influencers. När sociala medier byggdes upp 2014 till 2019 och värvade sin första publik så var det för kreatörer som att gå på nobelfesten med uppdukad buffé, säger Stefan Hallgren till Breakit.
Men konkurrensen blir tuffare och att ha stillbildsinnehåll på att du har det bra i ett soligt land, det drar inte engagemang längre. De flesta inom det vi brukar kalla för uppmärksamhets-ekonomin måste vara beredda att agera som underhållare och inte bara varumärken. Tidigare har många influencers fyllt samma funktion som Ellos-katalogen fyllde tidigare, det räcker inte längre.
Enligt Stefan är det nischat innehåll som växer mest just nu, därför bör profiler hitta något som de brinner för.
De måste utveckla sig och börja fundera på saker som dramaturgi - är det spännande, oförutsägbart och nydanande? Vi ser att kunskapsinfluencers av olika slag växer. Gemensamt för alla är att de hittar sätt att föra över ett värde till mottagaren. Stilinspiration kan också vara ett värde, men om vi tittar på det segmentet så har det blivit väldigt trångt.
Trots att skiftet känns komma plötsligt, tycker Stefan inte att det är konstigt.
Det har fungerat så här inom film och musik i många år. Du kan antingen ha en 20-årig karriär som Lady Gaga, om du hela tiden utvecklas och hittar en ny publik. Eller så kan du ha två hittar, och sen ser publiken aldrig röken av dig igen. Detta händer när de inte lyckas utveckla en längre efterfrågan. Så med den logiken, så är den hållbaraste affären att utveckla själva kreatören. Annonsaffären och samarbetsaffären kommer efteråt, avslutar Stefan Hallgren.