Amazon Sverige har lanserats, vad händer nu då?

Lanseringen på Amazons svenska marknadsplats har länge varit omtalad, specialister och experter har under en längre period uttalat sig och spekulerat, men nu är spekulationerna över - Amazon har idag slagit upp dörrarna för svenska konsumenter. 

Det är dock tydligt att det vi ser idag var steg 1 för Amazon lansering i Sverige, och att vi kan vänta oss en fortsatt utveckling den närmsta tiden. Utmärkande idag var inte minst kvalitén på merparten av produkt-listningarna på svenska marknadsplatsen där de svenska översättningarna inte höll måttet. Många internationella säljare ser ut att ha valt att ta vara på möjligheten att lista sina produkter på Amazons svenska marknadsplats, men samtidigt inte lagt resurser eller fokus på att optimera eller lokalanpassa deras närvaro. 

Detta skapar en stor möjligheter för svenska varumärken att lista sina produkter på Amazons svenska marknadsplats och utnyttja konkurrensfördelar tidigt jämfört med utländska företag.

Amazons lansering har vidare, på alla andra marknader där de lanserat, från Kanada till Tyskland höjt standarden för e-handeln och det bör få svenska varumärken att tänka en gång till. Vilka är då de riktiga vinnarna? Konsumenterna.

När konsumenter introduceras till samtliga av Amazons förmåner genom Prime (t.ex. gratis 2 dagars leverans) och det breda sortimentet av produkter så förändras spelplanen. Varumärken bör överväga att utnyttja kraften i denna tillväxtmotor till deras fördel: inte bara för att öka intäkterna utan för att se till att de fortsätter att göra sina kunder nöjda, var de än handlar.

Med det sagt hänger mycket av Amazons framgång på just konsumenternas förtroende och utbud, som byggs upp med hjälp av snabb och felfri kundservice, snabb och gratis leverans och gratis returer, bland annat. För att kunna erbjuda allt detta krävs en stark infrastruktur och vi ser fram emot att följa den fortsatta lanseringen av Amazons svenska närvaro under Q4. Lyckas de få hela sitt koncept på plats inom de närmsta veckorna är det möjligt att vi redan under Black Friday och julhandel 2020 kommer se ett stort antal svenska konsumenter vända sig till Amazon. Snabba och tillförlitliga leveranser är en stark USP för julhandeln och det är troligt att färre väljer att handla sina julklappar via den fysiska handeln i år.

Överväger du en lansering på Amazon? Är du orolig för att se dina produkter ha fel beskrivning och produkttexter på Amazon?

Vi på The Early Birds erbjuder rådgivning av det strategiska beslutet kring lansering, vi analyserar dina produkters specifika förutsättningar, sätter en lanseringsstrategi, och utför det operativa genomförandet. Amazons plattform är otroligt komplex och att lista rätt produkter, på rätt marknader med rätt strategier och aktiviteter är avgörande för framgång på deras marknadsplatser. Om ditt företag behöver strategisk eller operativ hjälp, tveka inte att kontakta oss på info@theearlybirds.se