Är det dags för din E-handel att bli internationell?

Vilket land är det nästa för din butik? Ska du gå på Norge trots tullar eller ska du satsa på Finland trots språket? Är Tyskland det rätta valet med deras starka ekonomi? Vi lanserar en tjänst som gör valet lite lättare, eller åtminstone lite mer väl underbyggt.

Det kan vara det första riktigt stora steget för en E-handel, när man för första gången bryter mark på en ny marknad. Det finns massor att tänka på och en av de saker du behöver ha med dig är din SEO. Därför lanserar vi idag ett verktyg som ger dig ett försprång.

Det är inte ovanligt för E-handlare som ger sig in på nya marknader, att SEO är det som fungerar allra bäst. Anledningen är att du kan ärva mycket av din styrka och ditt förtroende in i den nya marknaden. Om allt görs rätt och du redan håller positioner i Sverige, kan du ta med dig Googles förtroende för din butik in i din nya marknad. Därför kan SEO vara en av de viktigare aspekterna du ska ta med dig när du väljer ut din nästa marknad.

Välj rätt marknad

Om du arbetar med SEO i Sverige idag borde du se till att få maximal utväxling när du går in i en ny marknad och då är frågan vilken marknad? Vi svenskar tittar ofta på Norden när vi ska expandera internationellt men är det verkligen det bästa?

SEOkartan.se är en tjänst som kan visa potential i olika länger, i en rad olika segment. Här får du fram potential för SEO, marknadens storlek viktat mot konkurrensen i sökresultaten. Ett ungefärligt mått på hur bra din SEO kan gå i det nya landet. Använd SEO-kartan för att få en bild över vad man kan förvänta sig för typ av resultat och ta med det i beräkningen när du väljer var du ska satsa. Det är klart att du ska tänka på importtullar, frakter, språk och hur väl dina produkter kommer tas emot men du borde ta med SEO i dina tankar också. Särskilt om det är en bra kanal för dig idag.