Black Friday Shopping 2020: e-handeln fortsätter att växa

COVID-19 har medfört osäkerhet för detaljhandeln, både för konsumenter och detaljister. Även om flera småföretag och stora detaljhandelsföretag i USA har förklarat att deras butiker kommer att förbli stängda under semestern, har många av dem beslutat att ta sin verksamhet online. Detta har lett till massiv tillväxt inom e-handel. Med Black Friday hotande, vad kan företag och konsumenter förvänta sig under Julruschen?

Detaljhandeln är inte död

Coronaviruset kan ha stängt dörrarna till tusentals butiker, men det betyder inte att detaljhandeln är borta för gott. Sektorn lever fortfarande, men det finns ett ökande tryck för dem att hitta nya sätt att anpassa sig till det nya normala. 

Företag kan inte längre förlita sig på sina tidigare framgångsrika marknadsföringsplaner eftersom konsumenternas beteende har förändrats efter att COVID-19 kom in i bilden. Så, hur kan återförsäljare dra kunder till sin e-handelsplattform och hur kan de konvertera besökare till försäljning?

 

En stigning i E-handeln under semester tider

Den massiva tillväxten inom e-handel har gett återförsäljare en glimt av hopp. Varumärken som har tagit sin verksamhet online är optimistiska med avseende på Black Friday-försäljningen.

Adobe Analytics förutspådde en tillväxt på 33% jämfört med förr årets semester shopping och nådde upp till 189 miljarder dollar, vilket är två års värde för e-handelstillväxt. Siffran kan till och med nå 200 miljarder dollar eller en ökning med 47% om COVID-19 fortsätter att hålla konsumenterna hemma.

Försäljningsökningen innebär ytterligare en utmaning för återförsäljarna - sjöfarten. Det kommer att bli en massiv ökning av ordrar under semestern och sjöfarten kan växa eller krascha butiker. Lagerproblem och logistiska utmaningar kan orsaka förseningar, så det är viktigt att anspråka tidigare shopping genom att erbjuda gratis frakt under en begränsad period.

Konsumenterna är öppna för tanken på tidigare inköp för att undvika förseningar. De har också vant sig vid gratis frakt-erbjudanden, särskilt under semestern. Adobes data visade att 64% av konsumenterna inte betalar för att påskynda sin frakt, medan 75% sa att de överväger gratis frakt när de handlar online.  

 

Mobila enheter dominerar online shopping

Online handeln under semestertider domineras av mobila enheter. Med de flesta människor begränsade till sina hem använder många sina smartphones och surfplattor att handla med för att undvika att sprida och fånga viruset. Adobe Analytics förutspår att 42% av konsumenterna kommer att använda sina smartphones för sin online-shopping. Detta kommer att stå för en uppskattning på 28 miljarder dollar i mobil inköp från förra årets siffror.

Sökmotorer hjälper till att driva onlineförsäljning

Innan konsumenterna kommer till webbplatsen för online-återförsäljare är det första de gör att leta efter de artiklar de behöver genom sökmotorer. Siffror från Adobe visade att sökningen kommer att stå för försäljningsökningen med 9% denna semestersäsong. 

Online företag måste se till att deras webbplatser placeras ovanpå sökresultaten för att underlätta synligheten. Det är också viktigt för varumärken att släppa kampanjer strategiskt och publicera utmärkta recensioner och betyg så att de sticker ut över resten.

Slutsats

COVID-19 har orsakat en massiv förändring i detaljhandeln. Konsumenter och återförsäljare kommer att fortsätta att känna dess effekter när året närmar sig sitt slut. 

Företag kämpar för att överleva pandemin, men tack vare e-handeln får de en chans att “överleva” mitt i den pågående hälso krisen. De måste dock se till att deras digitala plattform är förberedda och välutrustade för framtida anpassningar.

Dessutom måste varumärken vara öppna för att testa nya tillvägagångssätt och genomföra effektiva strategier som kommer att leda till ökad konsumentuppmärksamhet, försäljningskonvertering och kundlojalitet.