Search
Close this search box.

Sponsrat Innehåll

Bsmart växte med ehandels-bemanning

Akram Janzi, vd, Tomas Lestrup, grundare
Foto: Karl-Fredrik von Hausswolff
I stället för att växa ut från sina lokaler valde Bsmart att bemanna kundernas produktionsstudios med sina specialister. På så sätt kan bolaget värna om kulturen och samtidigt jobba tightare med uppdragsgivarna.

Under 2010-talet ställde produktionsbolaget Bsmart om sitt fokus från stillbild till alltmer rörligt och animation. Det utvidgade erbjudandet har inneburit tillväxt och bolaget betraktar sig numera som ett fullservice-produktionsbolag. På fem år har bolaget dubblat personalstyrkan och omsättningen. Tillväxten har drivits av att möta den ökade efterfrågan, att växa har aldrig varit ett självändamål.

För några år sedan stod Bsmart inför ett vägval: skulle de flytta till större lokaler eller växa på annat sätt. Strategin blev flytta in hos kunderna i stället, stanna kvar på Döbelnsgatan och kunna värna företagskulturen.

I dag bemannar bolaget en handfull kunder med cirka tio personer som servar kunderna med foto, retusch och 3D-produktion. Ett sätt att komma närmare uppdragen där Bsmart i dag sköter den dagliga driften av de trognaste kundernas egna studios. På så sätt kan bolaget tillhandahålla sin spets och samtidigt minska den logistiska belastningen.

– Detta gjorde att vi fick utrymme för större produktioner i våra studios, kunde behålla familjekänslan och samtidigt växa, säger grundaren Tomas Lestrup.

Bsmart ökade omsättning och marginal från drygt 24msek 2018-04 till närmare 27,5msek 2019-04, samtidigt ökade vinstmarginalen från 12% till 15% under samma period.

Genom att vara exponerade mot inhousebyråer, direktkunder och reklambyråer bedömer vi att vi har en bra riskspridning och går mot ytterligare ett rekordår med bokslut 2020-04 med en omsättning närmare 30 miljoner kronor och bibehållen vinstmarginal.

– Vi såg tidigt att digitaliseringen och nätannonseringen innebar att all produktion behöver gå mycket snabbare. Då insåg vi att vi behöver komma närmare våra kunder så de inte förlorade någon tid av att vänta på oss, säger Akram Janzi, vd på Bsmart till Resumé.

Vi ser synergier mellan våra olika studios. Vi kan avlasta varandra, fylla på med annan kompetens om det plötsligt behövs en filmproduktion på en av våra inhouse-studios och lära av varandras misstag för att bli ännu bättre.

Vilken nytta kan ni ha av det här just nu?
 Tack vare denna riskspridning ser vi en mindre ekonomisk påverkan på kort sikt på grund av Corona-viruset. Vi behöver inte sätta in några panikåtgärder och undra efteråt om det var rätt. Dessutom påverkas inte alla samtidigt, de som sitter med E-handelsproduktion är viktigare nu än någonsin för våra kunders fortsatta försäljning när fysiska butiker stänger.