Checklista inför julhandeln för dig som e-handlare

Viva Medias Social Media Manager Alexander Johansson har listat sju tänkvärda saker att ha i åtanke inför årets viktigaste period för många e-handlare.

Med frenesi och nyfikenhet rör vi oss mot julen och julhandeln. För att citera en av våra kunder: “Varje veckas försäljning under julhandeln motsvarar en månads försäljning under övriga året.” Ett citat som understryker vikten av julhandeln för just den kunden, och något som många känner igen sig i. Som e-handlare har jag listat ett par aspekter som kan vara skönt att bara bocka av eller att lägga på din to do-lista!

✅ Gräv där du står: nyttja personer som är intresserade av er

Ta fram anpassade målgrupper utifrån exempelvis interaktioner med er sida, klick på era annonser eller videomaterial som setts mer än 50% de senaste 180 dagarna (eller rent av 365 dagarna) från de plattformar ni är aktiva på. Bygg vidare denna målgrupp med webbplatsbesökare från de senaste 180 dagarna, eller för den delen med en kundlista på alla era kunders mailadresser från de som inte handlat av er de senaste 300 dagarna. Vips så har du era allra bästa kunder som ni bör jobba mot under julhandeln med ett par olika annonser (till exempel unika erbjudanden, recensioner från andra nöjda, ge dem en fri gåva vid köp, ). Återkommande kunder är trots allt de som är enklast och billigast att driva till ett köp.

✅ Våga gå brett – om du har budget och det är lönsamt 

Våga jobba med prospektering, företrädesvis en bred segmentering som fungerat seda tidigare. Köpbenägenheten hos hela marknaden är hög och det finns potential även i breda målgrupper, framförallt ger det annonseringen möjlighet att vara dynamisk och att allokera budget mellan kampanjer/målgrupper som levererar lönsamma resultat (e.g. hög roas, låg kostnad per köp). Sen rekommenderar de flesta plattformar att enbart jobba med övervägande målgrupper under viktiga högtider, men att allokera en budget som går brett och se ifall målgruppen levererar är ingen dum idé! Det understryker inte minst Meta med nedan diagram där konverteringsgraden (CVR) är hög generellt över hela marknaden:

01 Establish foundations
In the first step of the picture above you are recommended to prepare for the key shopping season with best practices.

02 Reach customers early
Take advantage of cost-efficient impressions to reach shoppers early and build momentum for your shopping moment.

03 Maximise purchases
On Black Friday, return outpace costs, making this a critical time to maximise purchases during peak shopping season.

04 Stay top of mind
In January, cost per impressions are down more than conversion rates, making it an ideal time to stay top of mind.

Källa: Auction Experts Cyber5 Analysis, May 2022

***

  • CPM (Cost per Mille – kostnad för 1 000 exponeringar) är naturligt högre på grund av konkurrensen.
  • CVR (conversion rate) är på sin peak under black week, men är stark både före och efter. Till viss del även efter årsskiftet, vilket är en möjlighet att försöka kapitalisera på.
  • CPA (Cost per Action) ligger stabilt under perioden trots ökade priser vilket indikerar att antalet konverteringar “räddar” det nyckeltalet till att bli stabilt.

Med ovan diagram i bakhuvudet kan man nästan dra slutsatsen: puttar jag in mer trafikbudget under den här perioden bör jag kunna hålla – eller till och med sänka – kostnad per köp eller förbättra övriga konverteringsnyckeltal eftersom marknaden är så het. Även om annonsering (tyvärr) inte är linjär finns alla förutsättningar att hitta riktigt god lönsamhet för dig som e-handlare när stora delar av samhället handlar sina julklappar.

✅ Marknadsföring via mail

Personer som finns med i era nyhetsbrev ska givetvis bearbetas (både på sociala plattformar och via e-mail). För det kan ju vara så att vi inte når riktigt alla de personer som finns på sociala plattformar – trots den kundlistan vi har på grund av matchningsproblem – utan vissa når vi bäst och kanske enbart via mail och då är e-mail annonsering (även kallad marketing automation) ett effektivt sätt att aktivera dessa igen. Kollar vi ett utdrag hur försäljningen ser ut för en e-handlare hos oss kan vi se att personer som tidigare slutfört en transaktion de senaste 540 dagarna har en konverteringsgrad på 24% och står för ca 38% av intäkterna under perioden som mäts här (2 sep – 2 okt 2022).

✅ Matcha mediebudgeten med konkurrensen

Våga öka budgeten med 20% för kampanjer (inom loppet av 5-10 dagar) med riktigt bra resultat. Ser du som e-handlare att det går riktigt bra (e.g. är det den breda målgruppen eller övervägande målgruppen som presterar?) så våga kapitalisera på det och öka budgeten med omkring 20% från startpunkten när det började gå bra. Sedan måste ni givetvis vara varsamma med likviderna så att det inte sväljs av plattformarnas giriga gap eftersom annonseringen inte är linjär.

Kring trafikbudget och hur stora prisökningar det var under exempelvis Black Week kan ni läsa mer specifikt om på den här bloggposten, även om den artikeln har två år på nacken ger den en indikation. Då var rekommendationen att försöka ha en 33% ökad budget mot förra årets julhandel för att inte tappa allt för mycket gentemot era konkurrenter.

✅ Kapitalisera på bra innehåll (i.e. annonser) eller starka målgrupper

Det finns två enkla micro-strategier i det här avseendet; 1) kan vi nå nya personer med befintligt starkt innehåll eller 2) ska vi nå en befintligt stark målgrupp med nytt innehåll? Det går att kapitalisera på bra innehåll betydligt längre än vad man tror och annonseringen behöver inte alltid fyllas på med nytt content varje vecka. Här styr frekvensen hur länge innehållet kan rulla mot samma målgrupp (8-10 i frekvens sen är det läge att byta innehåll).

✅ Bredare säljfönster

Försök hålla era fönster för erbjudanden och rabatter öppna längre än 7 dagar, helst 7-30 dagar. För Meta krävs helst 50 händelser (exempelvis köp, add to cart, leads och visning av målsida och så vidare) per vecka för respektive målgrupp, och när kampanjen precis kommit igång slutar den för att erbjudandet tog slut efter 5 dagar. Med ett längre fönster kan ni få stabilare resultat. Om ni vill hålla en dynamik kring annonsmaterialet, skapa då ett par annonsvarianter för erbjudandet och stäng av/slå på annonserna under kampanjens gång för en användarvänlig annonsering.

✅ Våga steka äggen på en het häll istället för på en kallare häll ett par månader senare. Flest stekta ägg vinner!

 

Over and out,
Alexander Johansson 
Social Media Manager
Viva Media