E-handelstrender att se upp för 2021

Vi är nu inne på år 2021 och kan lägga 2020 bakom oss men konsumenter och företag ser fortfarande effekterna av Covid-19. Att människor stannar hemma, lockdowns och reseförbud har tvingat både små och stora företag att byta till onlineshopping, men e-handelsindustrin såg fördelar med det. Oavsett om pandemin kommer att sluta under det kommande året förväntas e-handeln få massiv tillväxt. Varumärken och återförsäljare måste veta vilka trender man kan förvänta sig och följa för att öka försäljningen, främja kundlojalitet och trivas i den digitala eran.

Mobilhandel kommer att dominera marknaden

Siffrorna från Statista avslöjade att mobilshopping kommer att ta upp 72,9% av e-handelns försäljning 2021. Onlinebutiker måste ha lyhörd design och ge en smidig shoppingupplevelse.

Rösthandel kommer att öka

De siffror som släpptes av Globe Newswire förutspådde massiv tillväxt på den globala marknaden för Smart Speaker från 2,7 miljarder dollar 2020 till 19 miljarder dollar år 2027. Eftersom fler hus har smarta högtalare kommer försäljningen genom rösthandel sannolikt att öka. Varumärken måste förbereda sina e-handelssajter för frågor och inköp via Amazon, Echos, Alexa och Google Homes Google Assistant.

Frakt är nyckeln

Nästa år kommer sjöfarten att spela en nyckelroll i konsumenternas beslut om var man ska handla online. När online-köp fortsätter att stiga måste återförsäljare hitta sätt att möta deras uppfyllande krav. Shoppare förväntar sig snabb och gratis frakt av produkter som kommer i hållbara förpackningar.

Omnichannel Shopping är här för att stanna

Omnichannel shopping blir den nya normen när konsumenter fortsätter att leta efter olika inköpsmetoder. Eftersom fler människor använder mobil- och röstshopping måste företag optimera sina webbplatser för att stödja dessa kanaler samtidigt som de erbjuder olika köpalternativ för sina offlinebutiker.

Integrering av AI och AR till nätbutiker

Fler online-säljare integrerar artificiell intelligens och förstärkt verklighet i sina e-handelsbutiker. Genom AI får återförsäljare en uppfattning om vilka produkter konsumenterna sannolikt kommer att köpa. Eftersom online-shoppare inte kan försöka se hur ett föremål fungerar, överbryggar AR detta gap genom att låta dem visualisera den produkt de vill köpa.

Nya betalningsalternativ kommer att dyka upp

Online-varumärken och återförsäljare måste erbjuda olika betalningsalternativ för att locka konsumenter att köpa från sina e-handelsbutiker. Förutom kredit- och betalkort accepterar flera företag nu digitala plånböcker, till exempel PayPal, Apple Pay, Samsung Pay och Google Pay. Men de måste också förbereda sig för att lägga till kryptovalutor som en ny betalningsmetod för online-transaktioner.

Fler onlinebutiker kommer att följa dynamisk prissättning

Dynamisk prissättning bland onlinebutiker är populär med god anledning. Det erbjuder återförsäljare de bästa chanserna att sälja sina produkter och generera massiv försäljning.

Fler konsumenter föredrar miljövänliga produkter

Numera föredrar fler att köpa miljövänliga produkter från säljare som implementerar hållbara metoder i sin verksamhet. Varumärken och återförsäljare som vill göra affärer med gröna konsumenter måste börja använda miljövänliga metoder, som att byta till hållbara förpackningar, minska energiförbrukningen och erbjuda gröna produkter.

Slutsats

E-handeln kommer att nå en topp under 2021 då konsumenternas shoppingbeteende förändrats på grund av COVID-19-pandemin. Mobil shopping fortsätter att dominera marknaden men röst- och visuell handel kommer också att öka. Onlinemärken och återförsäljare måste hitta sätt att erbjuda snabb, pålitlig och gratis frakt, eftersom fullgörandet blir nyckeln i konsumenternas beslut om var man ska handla. Företag måste anpassa sig till det ständigt föränderliga digitala landskapet och använda strategier som ger konsumenterna en minnesvärd och engagerande upplevelse i dagens era av digital shopping.

Om företaget