E-handelstrender i Norden: Vad köper konsumenterna online?

Håll dig uppdaterad om den senaste forskningen kring förändrade online-shoppingtrender i Sverige, Danmark, Norge och Finland.

Invånarna i de nordiska länderna har mycket gemensamt, men regionen består av olika kulturer, man talar olika språk och använder skilda valutor. Allt detta påverkar varje lands strategi vad gäller shopping online. E-handelstrenderna i de olika länderna analyseras och dokumenteras i PostNords senaste utgåva av rapporten E-handeln i Norden*. I följande sammanfattning av undersökningsresultaten finns viktiga insikter för alla företag som vill bedriva handel online i Sverige, Danmark, Norge och Finland.

Regionala skillnader på en marknadsplats i förändring

Enligt PostNords rapport spenderade konsumenter i Sverige, Danmark, Norge och Finland 112 miljarder kronor online under första halvåret 2019. Så här fördelar sig online-shoppingen per land (i SEK):

  • Sverige: 44,2 miljarder kronor (5 800 kr per person)
  • Danmark: 26,1 miljarder kronor (6 000 kr per person)
  • Norge: 25,9 miljarder kronor (6 500 kr per person)
  • Finland: 15,4 miljarder kronor (3 700 kr per person)

Dessa siffror visar att även om svenskarna lägger ut mest pengar online totalt sett, så är det Norge som har regionens största e-handelskonsumtion per capita. Av statistiken framgår även att antalet norska konsumenter som köper produkter från Kina växer (36 % jämfört med cirka 20 % i Danmark respektive Sverige). Sannolikheten för att Kinas till synes oändligt stora produktsortiment och låga priser ska locka konsumenterna är lägst i Finland. Finländarna är mer benägna att köpa från inhemska återförsäljare.

Försäljningen online ökar

PostNords undersökning visar att i genomsnitt 62 % av invånarna i den nordiska regionen handlade i webbutiker minst en gång i månaden under första halvåret 2019. Det är 2 % mer än året innan. Ökningen kunde ses i Sverige, Norge och Finland – men inte i Danmark. Den danska andelen av online-marknaden förblev oförändrad. Danmarks platå kan bero på landets höga befolkningstäthet (jämfört med de andra nordiska länderna) och på att invånarna har nära till fysiska butiker. I Finland ökade däremot andelen som handlade online med 5 % under året, men man ligger fortfarande efter jämfört med de andra länderna. En viktig faktor som driver på e-handelns tillväxt i Norden är ökningen av regelbundna, återkommande inköp, till exempel av livsmedel, läkemedel och skönhetsprodukter. Dessa varor köps ofta, och de har resulterat i en permanent ökning av de månatliga inköpen via e-handeln.

Efterfrågan på mode samt skönhets- och hälsoprodukter ökar online

E-handelsstatistiken för hela Norden visar att de mest köpta produktkategorierna online var:

  1. kläder och skor (37 %)
  2. skönhet och hälsa (24 %)
  3. hemelektronik (22 %)

Men detta förtäljer inte hela historien. Det finns nämligen tydliga skillnader mellan de olika länderna. I Sverige var omfattningen av köpen av skönhets- och hälsoprodukter från webbutiker mycket större än det regionala genomsnittet. Det är framför allt farmaceutiska produkter som ökat stort inom online-detaljhandeln under de senaste åren. De fysiskt aktiva norrmännen leder däremot ligan vad gäller inköp online av sportartiklar.

Livsmedelsinköp online står i begrepp att öka

Siffrorna från de föregående tre åren visar att danskarna brukade ha den nordiska ledartröjan inom livsmedelsinköp online. Men nu avancerar de övriga länderna, och enligt de senaste siffrorna har svenskarna tagit täten. Ökningen återspeglar att de fysiska detaljhandlarna inom livsmedelsbranschen medvetet ansträngt sig för att kunna ta del av möjligheterna som finns online. Produktsortimentet i webbutikerna har ökat dramatiskt, prissättningen har blivit mer konkurrenskraftig och servicen har förbättrats genom att man har lanserat bekväma leveransalternativ och andra kundvänliga innovationer. Tidigare trodde vissa observatörer att de nordiska konsumenterna inte var villiga att köpa livsmedel online i någon större utsträckning, men det verkar finnas en latent efterfrågan. Många kunder är i stor utsträckning villiga att börja handla i webbutiker om produkterna och servicen är tillräckligt attraktiva.

Mobil teknologi driver på expansionen

Den nordiska online-shoppingen baseras fortfarande till stor del på smarttelefoner. Cirka 50 % använder sina mobila enheter när de handlar online. Utvecklingen av mobil teknologi och särskilda shoppingappar pågår i snabb takt, och på marknaden finns allt från traditionella favoriter som Amazon och eBay till mer moderna innovationer för hugade konsumenter, till exempel Instagram Checkout, Klarna Checkout och Google Shopping. Den mobila shoppinginfrastrukturen stöds dessutom av sociala medier och allt mer sofistikerade algoritmer som är utformade för att göra resan från surfande till inköp så snabb och enkel som möjligt. När det gäller försäljning via mobilen följer de nordiska länderna Kina och liknande länder, där surfande och betalningar i allt högre grad utformas med mobila enheter i åtanke, snarare än för stationära enheter. Att man i stor utsträckning börjat använda mobila betalningssystem i den nordiska regionen (se Vipps i Norge, Swish i Sverige och MobilePay i Danmark och Finland) tyder på att denna del av världen rör sig i samma riktning.

Att skapa en lokal shoppingupplevelse online

Med ett ständigt ökande produktutbud, obegränsade öppettider och hemleveranser är det inte konstigt att online-shoppingen blomstrar. När efterfrågan växer, så växer även utbudet i form av allt fler webbutiker. Eftersom varje detaljhandlare inom e-handeln konkurrerar för att ta en större del av den globala marknaden har lokalisering blivit en viktig nyckel till framgång. Att ge konsumenterna personliga upplevelser, oavsett var i världen de befinner sig, börjar bli den nya normen. Även om många i Norden behärskar engelska mycket väl måste online-shoppingen ske så smidigt som möjligt. Det innebär att man bör använda kundens lokala språk och skapa en konsumentupplevelse som är anpassad till den lokala kulturen och lagstiftningen.

* PostNord (www.postnord.com) erbjuder kommunikations- och logistiklösningar för den nordiska regionen. Företaget har studerat den europeiska e-handelsmarknaden och gett ut rapporten E-handeln i Europa sedan 2014.

Om företaget

Summa Linguae Technologies är en översättningsbyrå med 30 års erfarenhet på den
nordiska marknaden. Sedan 2018 verkar vi globalt. Våra kontor finner ni bland annat i
Sverige, Danmark, Norge, USA, Kanada, Polen, Rumänien och Indien.
Summa Linguae Technologies är Nordens ledande översättningsbyrå inom e-handel. Bland våra kunder finns Ellos, Gudrun Sjödén, Jula, XXL och Panduro.

Telefonnummer: 031-346 15 00

E-post: office_se@summalinguae.com

Företagssida: https://www.ehandel.se/author/summa-linguae-technologies

Webbplats: https://summalinguae.com/sv/varatjanster/e-handel-oversattning-av-webbshoppar/