Effektiv annonsering – synka Google Ads med YouTube

Har du någonsin funderat över hur du kan nå ut till dem som inte klickat på dina annonser på Google? Säg att du har en CTR på 10%. Endast 9 av 10 av dem alla som fått upp annonsen har alltså inte klickat på den. Det är också en hel del sökningar som görs där Google väljer att inte ta med något sökresultat av olika anledningar, eller för den delen sökningar som görs där just din annons inte kommer med. Kanske räcker inte dagsbudgeten till eller så slår konkurrenterna dig i budgivningen.

Exemplet ovan är ett av alla sätt som YouTube och displayannonseringen kan samarbeta med sökannonserna. Lösningen stavas Custom Intent Audiences, eller CIA och bygger på att du skapar din helt egna målgrupp som du vill visa dina YouTube eller display annonser för. Du skapar då en målgrupp där du lägger in dina sökord från dina sökannonser. Om någon har sökt på någon av dessa sökord på Google så kommer dem att kunna få upp din YouTube annons när dem sen befinner sig på YouTube.

Det här gör att att du kan fånga in din målgrupp i kundresan igen och på ren “marknadsföriska” tratta in dem i din kundtratt för resan som startar med medvetenhet och sen övervägande, för att senare leda till köp. Med insikten att bara 5% av din totala målgrupp är i köpfasen så är detta ett perfekt annonseringsverktyg för att fortsätta bygga relation till din kund. Effektiv marknadsföring när den är som smartast.

Hur sätter man upp Custom Intent Audiences på YouTube?

  1. Välj att skapa en ny kampanj eller redigera din befintliga.
  2. Välj alla standardinställningar så som kampanjtyp, mål, budget, kampanjperiod osv.
  3.  När du kommer till delen målgrupper så väljer du “bläddra” och sedan “dina anpassade målgrupper”.
  4. Välj “skapa ny anpassad målgrupp”. Ge målgruppen ett namn och välj sedan “personer som har sökt efter någon av dessa termer på Google”.
  5. Lägg till dina sökord från dina sökkampanjer och klicka på spara.
  6. Gör klart inställningarna för kampanjen och spara!

Nu kommer Google Ads, Display och YouTube att kunna samarbeta på en ny nivå!

Vill du lära dig ännu mer om potentialen med vass sökmarknadsföring som kan bli en viktig och betydande del av din affärsstrategi så ska du kolla på Vivas webinar med Matilda som är SEM Manager, kolla när det passar dig bäst här.

Text tidigare publicerad på vivamedia.se