Flexibilitet är en nyckelfaktor för framtidens e-handel

Dagens digitala landskap utvecklas i en rasande fart. Inom digital handel finns stora möjligheter att bygga framgångsrika affärer då flertalet branscher bara befinner sig i början av den digitala mognaden. Företagsledare behöver ge sina företag rätt förutsättningar att vinna både dagens och framtidens marknad. Ny teknik, nya säljkanaler och nya affärsmodeller ger en närmast oändlig mängd scenarion att ta ställning till. Vilken väg ska vi välja? Hur ska vi rusta oss för framtiden?

De här frågorna står alltid högt på företags strategiska agenda och ingen av oss sitter med säkra svar på den vinnande vägen annat än i korta perioder. Det enda vi med säkerhet vet är att vi behöver kunna välja andra vägar och agera på dem imorgon när möjligheterna och förutsättningarna har ändrat sig.

– Företag behöver i allt snabbare takt kunna gå efter nya affärsmöjligheter och agera på förändringar i kundbeteenden för att vara en vinnare i framtidens handel. För att hålla tillräckligt hög förändringstakt och ligga i framkant inom digital handel krävs framför allt en sak i företagens tekniska plattform – flexibilitet, säger Patrik Settlin, vd Litium.

Den perfekta mixen

Även om flexibilitet är en avgörande framgångsfaktor så kan eller bör den inte anskaffas till vilket pris som helst. Tekniskt sett är det mesta möjligt om tid inte är en faktor, men för att fånga möjligheternas fönster måste förändring ske med hög hastighet, samt till en kostnad som gör att affärsvärdet inte eroderas. Därför har Litium byggt en modulär och anpassningsbar e-handelsplattform för företag som snabbt vill kunna växa och gå in på nya marknader på ett kostnadseffektivt sätt.

– Vår övertygelse är att det finns en perfekt balans mellan snabb time-to-market och full flexibilitet, vi kallar det paketerad flexibilitet. Vår plattform ger våra kunder tekniska förmågor att driva och skala sin försäljning utan begränsningar, förstärka sitt varumärke genom unika köpupplevelser och samtidigt behålla sin rörelsefrihet för nya vägval och snabbt agera på nästa möjlighet, och nästa, fortsätter Patrik.

Patrik-Settlin-vd-Litium

Patrik Settlin, vd Litium

Litium levererar med sitt Commerce Cloud en modulär e-handelsplattform med paketerade funktioner för avancerad digital handel. Plattformen erbjuder flexibilitet i datamodeller, affärslogik och alla gränssnitt som bygger köpupplevelsen. Detta gör att den kan anpassas fullt ut till ett företags unika affärsprocesser och effektivt kopplas ihop med övriga system för maximal automation. Teknik som gör att företag kan leverera varumärkets unika värden och nå sina affärsmål utan begränsningar.

– Med paketerad flexibilitet i sin e-handelsplattform lyckas våra kunder hitta vinnande vägar på snabbrörliga marknader. Många av våra kunder är exceptionellt framgångsrika, och tillsammans med våra partners jobbar vi hängivet för att leverera innovativ teknik som gör att de kan fortsätta ligga steget före sina konkurrenter inom digital handel, avslutar Patrik Settlin, vd Litium.