Googles nya uppdatering premierar laddtid

Google justerar ständigt sina algoritmer för att kunna presentera ännu bättre och användarvänligt resultat. Laddtiden har länge varit viktig för webbplatsernas organiska synlighet och användarupplevelse, och nu stramar alltså Google åt denna ytterligare.

Text tidigare publicerad på vivamedia.se
Med de nya hårt satta målen som krävs för att uppfylla core web vitals eller huvudvärden för webben, ger det webbplatsägare och e-handlare en chans att få en boost i sin synlighet på Google. Den nya uppdateringen går live nu till sommaren och kommer rullas ut över tid.
Målen för webbplatsens laddtid är uppdelade på 3 stycken delmål, och för att gynnas i ditt SEO arbete krävs det att du uppfyller samtliga. Det räcker alltså inte att du kommer nära eller är bättre än din konkurrent.

Så kontrollerar du om du klarar core web vitals

Du kan snabbt se om din webbplats klarar målen genom att skriva in den adress du vill analysera på Googles egna verktyg Page Speed Insight.
core web vitals
Använder du även Google Search Console, får du även där en detaljerad rapport om respektive URLs värden. Nedan ser vi exempel på webbplats som genomförde förbättringar i mars månad.
core web vitals

Largest Contentful Paint (LCP)

Som namnet antyder handlar detta om den tiden det tar innan det största meningsfulla innehållet har laddats in klart.
Mål LCP: under 2.5 s

First Input Delay (FID)

First Input Delay syftar på den tiden det tar innan en sida ger respons efter att en användare klickat på en knapp eller på annat sätt interagerat med webbplatsen.
För att ge en bra användarupplevelse bör sidorna ha en FID på mindre än 100 millisekunder.
Mål FID: 100ms

Cumulative Layout Shifts (CLS)

Har du någon gång försökt klickat på en knapp på en sida innan en sida helt laddats in
färdigt, och innehållet hoppar till och flyttar sig lite så du klickar fel? Det är vad som menas med CLS, alltså den tiden det tar innan en sidas innehåll har stabiliserats.
Mål CLS: mindre än 0.1
Lär dig mer om Core Web Vitals här
Vill du veta mer om nyheter och det senaste inom sök? Delta på min kollega Martin Hällerfors webinar Synergier mellan SEO och SEM. Anmäl dig här!