Har du koll på sökintention på Google?

“Du har två öron och en mun, lyssna mer än du prata” brukade min mamma säga, detta uttryck behöver du inte googla för att förstår, men det finns en sanning att Google kommer att belöna dig om du följer principen i talesättet.

Text tidigare publicerad på vivamedia.se

Ett av de mest imponerande framstegen som Google har gjort de senaste decennierna är sökmotorns förmåga att lyssna. Eller uttryckt i klarspråk – förstå sökningens avsikt. Det som i spädbarnsstadiet började som en enkelspårig ordfokuserad sökning har blivit en vuxen hjärna som förstår fraser, sökhistorik, platsinformation och andra sökelement i processen att ständigt förstå användaren bättre.

 

I linje med detta har Googles algoritm utvecklats långt utöver att bara ranka webbplatser baserat på sökord. Nu hanteras den myriad av användardata på ett sådant sätt att den förstår det implicita i vad den sökande verkligen är ute efter. Google är likt den perfekta partnern, som alltid frågar dig – “Vad säger du egentligen?”

 

Vad är sökintention?

Sökintention är det underliggande som användaren vill med sitt online-sök. Alla som gör en sökning har alltid en förväntan på typ av svar som vid sin sökning. Någon söker för att få svar på en enkel fråga. Andra vill besöka en specifik webbplats. Eller kanske den som söker är ute efter att köpa något? Dessa typer av sökningar bildar olika steg i en användares kundresa.

 

Att arbeta med SEO handlar därför om att lyssna på vad användaren verkligen letar efter – det vill säga vad som är användarens sökintention. Av denna anledning är det därför viktigt att du optimerar dina sidor baserat på vilken typ av sökresultat användaren är ute efter. Det finns fyra primära sökintentioner:

 

  • Informativ
  • Jämförande
  • Konverterande
  • Navigerande

 

Läs också: Testa vår SEO analys

 

Informativ

Ja, du gissade rätt. Det är alltså en sökning med informativ avsikt kommer från användare som letar efter … information! Detta kan vara en gör-det-själv-guide, ett pizzarecept eller definitionen av marknadsstrategi. Detta är en av de vanligaste sökintentionerna för Google-användare över hela världen.

 

Normala sökfrågor blir att svar på i vem-vad-var- och varför.

Med detta sagt uttrycks inte alla informativa sökintentioner genom vem, vad, hur, varför-frågor. En användare som bara söker på “Erna Solberg” letar troligtvis efter information om just den norska statsministern Erna Solberg.

 

Jämförande

Innan användaren är redo att göra ett köp går den ofta in i ett research-läge. I denna fas jämförs produkter, varumärken och/eller tjänster mer detaljerat. De är förbi informationsfasen och har avgränsat sitt fokus till att jämföra en massa alternativ för att hitta den bästa lösningen.

 

Här vill användarna få mer att gå på inför att de ska välja en produkt eller tjänst. De vill kanske se vad andra säger i recensioner och betyg – eller jämföra olika alternativ likt:

Bästa kafé nära mig

Bästa sushi take-away i Oslo

Skolväska bäst i test

Playstation 5 vs Xbox Series X

 

Konverterande

Konverterande användare vill göra ett köp. Detta kan vara en produkt, tjänst eller en prenumeration. De vet precis vad de letar efter. Eftersom användaren är köpsugen är sökfrågan ofta associerade med ett varumärke, att bli kund eller billigaste produkt/tjänst. Användaren är inte längre i en jämförelsefas utan användare är stor i princip med kontokort eller Swish framme, redo att handlar.

 

Navigerande

Om din sökning är av navigeringskaraktär tänker du på en specifik webbplats och det går fortare att google varumärket än att skriva in en webbadress. Det kan också vara så att användaren är osäker på den exakta webbadressen eller letar efter en specifik sida, till exempel en inloggningssida. I denna fas är det vanligt med  sökningar som innehåller webbplatsnamn eller andra specifikationer som hjälper användaren att hitta till rätt sida.

 

 

Hur hittar du användarens sökintention?

Som jag kort nämnde ovan kan söktermer vara användbara indikatorer på sökintention. Men detta är inte nödvändigtvis alltid fallet.

 

Läs SERP

SERP är en förkortning på Search Engine Results Page och är egentligen bara ett snabbare sätt att säga sökresultatsida. Så här använder du SERP:en för att ta reda på vad Google anser vara den vanligaste sökintentionen vid en viss sökning:

Skriv in ditt sökord i sökfältet och se vad Google visar dig. Du kommer förmodligen att kunna avläsa sökintentionen beroende på vad Google visa dig för typ av resultat.

 

Låt oss titta kort på hur detta kan uttryckas i de fyra typerna jag har presenterat:

 

SERP-resultat för informationssyfte

Som nämnts ovan har informativa söktermer ofta SERP-resultat med kompakt information. Det kan handla om kunskapsstycken, “featured snippets” (korta förklaringar högst upp i SERP) och relaterade sökningar. De bästa resultaten är troligen organiska och kan bestå av Wikipedia, SNL, ordböcker eller informativa blogginlägg.

 

SERP-resultat för jämförelseintention 

Jämförande avsikter kännetecknas ofta också av SERP-funktionalitet som “featured snippets”, men de kan också innehålla betalda resultat högst upp på SERP. Resultaten kommer antagligen också att ge information om varumärkena som ingår i sökningen snarare än rena informations resultat.

 

SERP-resultat för konverterings intention

En konverterande SERP är några av de lättaste att känna igen. De består vanligtvis av betalda resultat (Ads) och Google Shopping, resultaten är till stor del produktsidor från onlinebutiker och fysiska återförsäljare och kan, beroende på sökning, innehålla en kartöversikt av sajten och därmed företagets produkter.

 

SERP-resultat för navigerande intention

Eftersom användare med navigationsintentioner redan vet vilken webbplats de letar efter kommer dessa resultat vanligtvis att ha den mest relevanta sidan högst upp. Om du till exempel söker efter “XXL” blir XXL: s webbplats det första resultatet, som även tar med en relevant underkategori i resultatet.

 

Se helheten!

Kom ihåg att ett sökord ofta kan ha mer än en sökintention, så att bara utgår ifrån resultatet i  SERP:en är inte nödvändigtvis alltid tillräckligt för att verkligen definiera sökintentionen. Med detta sagt kommer ovan nämnda råd att föra dig närmare sanningen med sökintentionen.

 

Det är också viktigt att påpekar att SERP:en är föränderlig, ett sökord som rankas den här månaden på ett visst sätt kan ändras redan månaden efter.

 

Läs också: Affärsnyttan med SEO

 

Hur optimerar du för sökintention?

Matcha metadata och innehållstyp med sökintention

Okej, så du har gjort din research och vet vilka sökord du anger på vilka sidor. Nu är det dags att optimera. En bra metod att börja med är att se över din metadata – uppdatera metatiteln, H1 och det allmänna innehållet så att det återspeglar din specifika sökintentionen. För att öka klickfrekvensen, försök skapa en metabeskrivning som engagerar emotionellt – utan att skapa clickbait.

 

Kartlägg dina konkurrenter

En bra idé är att titta på hur dina konkurrent distribuera sin text, så innan du börjar jobba med att skapa nya målsidor eller formatera befintligt innehåll, ta en snabb titt på de högst rankade sidorna och ställ dig själv följande frågor:

 

  • Hur är sidan/sidorna formaterad?
  • Vilket språk används?
  • Vilka aspekter täcker de?
  • Vad saknar de?

 

Använd svaren du hittar här för att skapa det bästa, mest relevanta innehållet på dina huvudsökfrågor.

 

Formatera ditt innehåll för att synas i SERP:ens olika utseenden

Precis som du använde SERP-funktioner som ledtrådar för att känna igen sökintentioner, kan dessa resultat också användas för att förstå vad för formatering och innehåll som föredras. Säg att ett “featured snippet” för en viss sökterm innehåller en numrerad lista – då är det säkert att säga att Google värdesätter och belönar detta format för detta ord.

 

Sammanfattningsvis

När du skapar SEO-innehåll baserat på sökintention är det viktigt att du använder dina digitala öron korrekt. Kom ihåg detta:

 

  • Förstå sökintentionen innan du optimerar innehållet
  • När du upptäcker nya sökord, gör en djupare sökordsanalys.
  • Använd SERP:en för att bestämma den bästa metoden för formatering och innehåll
  • Ge användaren värde och kvalitsinnehåll. Varje gång

 

Behöver du hjälp med sökmotoroptimering eller annan digital marknadsföring? Tveka inte att ta kontakt!