Hur man automatiskt beräknar försäljningspriser på Amazon – En kort guide för nybörjare

Priset är en av de viktigaste faktorerna som påverkar kundernas köpbeslut. När du säljer produkter i konkurrensutsatta kategorier är det viktigt att ha en strategi för att fastställa och övervaka dina priser på Amazon. Vad är prisuppdelningen? Hur kan man automatiskt beräkna priskomponenter? Vad ska man tänka på när man betalar in skatt? Du hittar svaret på alla dessa frågor i den här guiden

Priset på Amazon: varför är det så viktigt?

Det är viktigt att beräkna priset eftersom det direkt påverkar möjligheten att vinna en Köpruta, som står för nästan 82 % av försäljningen på plattformen. Amazon arbetar enligt principen att ett attraktivt pris leder till en nöjd kund. Man uppskattar därför säljare som erbjuder ett sådant pris. För att vinna en Köpruta måste man uppfylla flera andra kriterier, men en korrekt beräkning och upprätthållande av konkurrenskraftiga priser är till synes det viktigaste.

Prisuppdelning

Priset på en produkt måste bestå av vissa viktiga komponenter:

  • nettoinköpspris i en vald valuta
  • påslag beroende på marknadssituationen
  • fraktbolagets fraktkostnader
  • Amazons provision
  • andra provisioner, t.ex. för en marknadsplatsbyrå
  • reserv för returer, och
  • momssatser beroende på varor och försäljningsland.

Ovanstående faktorer gör det mycket svårt att beräkna priserna. Det finns dock ett antal verktyg som kan hjälpa dig att automatisera denna tidskrävande och felbenägna process.

Automatisk prissättning med Nethansa Platform

För att korrekt beräkna ett pris på Amazon behöver du inte bara information om priskomponenterna utan också verktyg som automatiskt fastställer priset och håller det uppdaterat. Nethansa Platform är ett sådant verktyg. Det är ett egenutvecklat system som har tagits fram av Nethansa och som – utöver att vara helt automatiserat – spårar alla provisioner, priser och andra viktiga parametrar. Eftersom dessa element är benägna att förändras är en sådan funktion avgörande. Plattformen är en programvara som bland annat prognostiserar försäljningen och anpassar priserna till konkurrensen på den valda marknaden (t.ex. med hjälp av artificiell intelligens), vilket innebär att den reglerar priset genom att höja eller sänka det beroende på konkurrentens pris och dina kostnader.

Hur konkurrerar man med pris på Amazon?

När vi har angett alla uppgifter om kostnader och olika nivåer av påslag har vi grunden för att använda dynamisk prissättning, dvs. att anpassa våra priser till marknadssituationen, konkurrens, efterfrågan, vårt lager och produktspecifika egenskaper.

Priserna på Amazon ändras dynamiskt och konkurrensen är hård. När du börjar sälja på plattformen måste du noggrant analysera dina konkurrenters priser på målmarknaden. Kom ihåg att när du säljer på flera Amazon-marknadsplatser har du olika konkurrenter på var och en av dem.

Det är bra att komma ihåg att den bästa strategin inte alltid är att ha det lägsta priset på Amazon, och att det inte är en garanti för att du kommer att lyckas. Ibland är det bättre att sänka priserna och ibland är det bättre att vänta tills konkurrerande produkter är slutsålda.

Varför är momsen viktig när du sätter priser på Amazon?

Moms är en viktig del av Amazons prispussel. Varför? Bland annat skiljer sig skattesatserna i försäljningsländerna från de i ditt land, vilket gör det svårt att vinna i längden mot företag som betalar skatt lokalt. Därför är det bra att registrera sig för moms i försäljningslandet. Processen kan ta lite tid, men det är värt det i det långa loppet.

I juli 2021 ändrades momsavräkningarna i Europeiska unionen (det så kallade e-handelspaketet).

De viktigaste ändringarna i e-handelspaketet, som trädde i kraft den 1 juli 2021, omfattar följande:

  1. Avräkning via det lokala skattekontoret – i stället för att registrera dig för moms och sedan göra en avräkning med det utländska skattekontoret, kan du göra det via ditt inhemska skattekontor som gör en avräkning med den utländska motsvarigheten.
  2. Avskaffande av undantaget från moms vid import av försändelser med lågt värde (högst 22 euro) i hela EU.
  3. Betydande utvidgning av de B2C-transaktioner som i momshänseende kan avvecklas med hjälp av ett förenklat förfarande med en enda kontaktpunkt.
  4. Skyldighet att samla in och betala moms för skattebetalare som använder handelsplattformar online inom EU.

Dessa förändringar kommer förmodligen att skapa viss förvirring till en början, men bör med tiden gynna företagen.

I korthet

Om du vill beräkna kostnaderna på ett effektivt sätt måste du känna till de exakta kostnaderna för internationell försäljning och använda rätt verktyg som möjliggör automatisering. Först då har du chansen att öka din försäljning och bli en toppsäljare på Amazon.