Interfloras 25 åriga e-handel

Interflora är en snart 100-årig organisation som sedan starten 1923 har levererat blommor samma dag till sina kunder, samma sak som idag sker via deras e-handel som nu fyller 25 år. Vd:n Nina Lindvall gästar VD-podden och berättar om Interfloras resa till var dom är idag och visionen för Interfloras framtid.

Interflora är en del av en världsorganisation och har 110 butiker i egen regi och 560 medlemsbutiker i Sverige men framförallt var de tidigt på bollen med att börja sälja online. 1997 var Interflora en av de första e-handlarna i Sverige och har idag 3,5 miljoner årliga besökare till sajten men en hög konverteringsgrad. Vision är att bli Sveriges främsta gåvodestination online med blommor i fokus, de erbjuder idag även produkter som gosedjur, choklad och husdjurslåda som gåva samt snittbloms-prenumerationer online bland annat. Nina Lindvall säger i VD-podden att hon ser många möjligheter för att bredda produktutbudet och tjänster utan att tappa fokuset på just blommor och växter.

Bolaget nådde historiska siffror under påskveckan 2020 när pandemin och restriktioner var en ny företeelse, de kunde se en försäljningsökning med 500 procent jämfört med föregående år. Hela organisationens försäljning ligger på 2,5 miljarder, där e-handeln står för hela 70%.

Arash Gilan som leder VD-podden ställer frågan om hur Interflora ser på utvecklingen som e-handlare sedan starten för 25 år. Nina svarar att mycket har hänt gällande kundresan, kundupplevelsen och sortiment. En retailer idag har ju helt andra utmaningar idag än för 25 år sen. Hennes nuvarande uppdrag handlar mycket om en varumärkesförflyttning, förnya sortimentet och förbättra den digital upplevelsen för kunden. För att vara i takt med tiden måste man vara väldigt lyhörd och förstå behoven som finns och därigenom hitta en affärsmodell som funkar. Interfloras affärsmodell som är beprövad i nästan 100 år måste förstås precis som alla andra ständigt omprövas.

Nina jämför modebranschen och blombranschen och menar på att till skillnad från modebranschen så är blombranschen fortfarande omogen. Det finns så mycket att förbättra och förnya med produktutveckling och innovation. I samtalet med Arash är processen att hålla varumärket relevant i samtiden central. Även på vilka sätt kreativitet och hållbarhet spelar in i denna process.

För att höra mer om detta och Interfloras resa, lyssna på hela avsnittet i VD-podden med Arash Gilan och Nina Lindvall.

Spotify
Apple podcast
Acast

 

 

Text tidigare publicerad på vivamedia.se