Lansering av iOS 14 – Hur det påverkar Facebook- och Instagram-annonsörer

Apple håller på att rulla ut nästa stora uppdatering och har då tagit upp dess nya integritets- och säkerhetsprotokoll. Marknadsförare och annonsörer har ögonen på Apples iOS 14-uppdateringar på grund av dess nya regel som begränsar jättar som Facebook från att samla in data för riktad reklam utan användarens medgivande.  Uppdateringen kommer med en ny policy som ger användarna möjlighet att tillåta eller inte tillåta dataspårning. Vad betyder detta för Facebook och Instagram?

Apples iOS 14-uppdatering: Apple-Användare får mer kontroll över dataspårning

Tidigare har apple-användare behövt gå till användarinställningarna för att inaktivera datainsamlingen. Det är en ansträngande process för människor som inte är tekniskt kunniga. Dessutom är det bara ett fåtal som vet att det här alternativet finns. Så kommer det inte vara längre, åtminstone för Apples iOS 14-användare.

Appar måste proaktivt och uttryckligen be om tillstånd för datainsamling. Om användaren avvisar kan Facebook, Instagram och andra utgivare inte spåra app- och webbplatsaktivitet. Även om många människor tidigare ogillat datainsamlingen har de flesta inte brytt sig om att begränsa det det eftersom det var standardalternativet. Detta kommer att förändras nu när de får ett tydligare alternativ.

Hur påverkar Apples iOS 14-uppdatering Facebook och Instagram?

Om Facebook- eller Instagram-användare väljer att inte tillåta dataspårning kommer spårningen av deras aktiviteter. Det betyder att deras aktiviteter inte kan användas för inriktning och konverteringsspårning i samma utsträckning och som ett resultat kan dessa användare se mindre relevanta annonser.

Facebooks vice vd för annonser och affärsprodukter, Dany Levy, har talat emot Apples nya iOS 14-policy. Han sa i Speaking Up for Small Business att iOS 14-uppdateringen kommer att påverka småföretag mest och tillade att förändringarna i datainsamlingen kan leda till en minskning av deras försäljning med 60%.

Sociala-mediajätten tror att policy-förändringen kommer att begränsa annonsörer från att effektivt nå och interagera med potentiella kunder på olika enheter. När Instagram och Facebook börjar visa uppmaningen för Apple-användare kommer alla som använder Facebooks annonsverktyg att känna den negativa effekten. I gengäld kommer Facebook att ha svårare att sälja sitt reklamprogram till småföretag om det blir ineffektivt.

Apple har dock en annan uppfattning om saken. En företags taleskvinna sa att användarna bör ha möjlighet att välja om de ska tillåta datainsamling eller inte.

Ska Facebook- och Instagram-annonsörer börja få panik?

Facebook- och Instagram-annonsörer måste acceptera det faktum att det kommer att finnas iOS-användare som kommer att välja bort dataspårning. Detta påverkar Facebook Pixelm, mobilappsannonser, målgruppsnätverk och till och med platsinriktning. Ingen vet dock hur massiv effekten kommer att bli.

Annonsörer måste överväga flera faktorer, inklusive hur människor i sin publik använder iOS-enheter. Facebook och Instagram är stolta över sin enorma annonsmarknad, och det är svårt att föreställa sig att den kommer att kollapsa på grund av den här stora uppdateringen. Företag så stora som dessa två kommer säkert att skapa nya verktyg för att motverka de negativa effekterna av iOS 14-uppdateringen. För närvarande är allt som annonsörer kan göra att förbereda och omvärdera sina annonseringsstrategier. De måste ta hänsyn till de nya förändringarna och hitta sätt att hantera dem.

Här är ett par förberedelser som kan göras redan nu:

  • Räkna med att se färre konverteringar i kontot via pixeln framöver. Hur mycket färre vet dock inte Facebook själva än.  Möjligheten att spåra event minskar, vilket gör att det finns risk att ni kommer se färre konverteringar i kontot (även om lika många fortfarande sker på site). Dra inte ner ad spend rakt av pga att resultatet via pixeln ser sämre ut. Håll uppsikt över resultatet via andra system.
  • Ändra attributions-fönstret i kontot från 28 klick + 1 view om det används i dagsläget till 7 + 1. Ta även ut rapportering för bakåt i tiden för 7+1 för att kunna göra rättvisa utvärderingar och jämförelser.
  • Verifiera er domän.
  • Se till att använda maximalt 8 event i spårningen, och prioritera dessa i ordning. Funktionen att prioritera håller på att rullas ut just nu.
  • Se över möjligheten att lägga på Conversions API för spårningen för att inte tappa spårade konverteringar. Detta möjliggör att event skickas direkt från server till annons-kontot istället för enbart pixeln via i web. 

Slutsats

Det tar flera månader att tydligt avgöra den totala effekten av Apples iOS 14-uppdatering på Facebook och Instagram-reklam. En sak är dock säker - människor blir mer medvetna om dataspårning. Apples drag är bara en av de många förändringar som kan komma när teknikjättar förbättrar deras policyer för att upprätthålla användarnas rätt till integritet. Men det betyder också att berörda parter, som Facebook och Instagram, kommer att hitta nya lösningar för att ta itu med konsekvenserna av dessa förändringar.