Jarno Vanhatapio om vd-rollen och NA-KD

Jarno Vanhatapio lämnar 1 mars över vd-rollen på NA-KD till den erfarne Anders Kristiansen. I mars 2021 gästade han VD-podden och pratade om hur man skapar en e-handel med miljardomsättning och vilka hans visioner för framtiden var. Kunde man ana redan då att detta varit ett planerat steg? Hör Jarno om hur han ser på livet, NA-KD:s framtid och e-handelshistoria. 

Jarno Vanhatapio är e-handels-pionjären som tidigt såg den stora potentialen i handel på nätet. Han grundade 2003 Nelly.com som han sålde 2011. 2015 startade han istället NA-KD med målet att på lång sikt bli en av världsmarknadens största aktörer i klädbranschen. År fem är NA-KD ett av Europas 20 mest snabbväxande bolag med en omsättning på 2 miljarder, 300 anställda, försäljning i 70 länder och 4 miljoner följare i sociala medier. Fram tills mars 2022 är Jarno VD på framgångsbolaget men lämnar snart över till Anders Kristiansen. Fortsatt kommer Jarno som tredje största ägare engagera sig i NA-KD men i en roll som är mycket mer i skymundan.

I mars 2021 möttes Arash Gilan och Jarno i VD-podden för att diskutera företagande, e-handel och ledarskap. Här några ljuspunkter tillsammans med tidkod för avsnittet VD-podden #49: Jarno Vanhatapio - det nakna ledarskapet:

 

12:50 - E-handelns linda och hur Jarno tidigt såg potentialen var möjligheter till affärsfördelar fanns att utveckla.

 

14:15 - Vilka är drivkrafterna som får Jarno att fortsätta vilja utveckla bolag?

 

21:50 - Hur bygger man ett miljardbolag?

Jarno om erfarenheterna och delarna som byggt hans framgång med både Nelly och NA-KD.

 

27:20 - Företagande är en sport och den som har bäst resultat när man säljer "vinner" menar Jarno. Planen är att ge tillbaka till samhället och Jarno vill kanske inte alltid ha en lika framträdande roll.

 

30:30 - Jarnos ord om Praktikantupproret 2020 där NA-KD fick kritik för dåliga arbetsförhållanden från tidigare praktikanter under bolagets tidiga år. Hur hanterade bolaget och Jarno det personligen och vilka är åtgärderna som gjordes som ett resultat från det?

 

56:20 - Jarno om NA-KD:s hållbarhetsplan och hur de utvecklat samt i mars 2021 lanserat en plattform för att kunna återköpa och sälja kläder från NA-KD:s varumärke som kunder tidigare köpt. Initiativet är ett svar på marknadens efterfrågan kring deras kläders livscykel där ett "andra" liv är en naturlig del av målgruppens perspektiv på kläder.

 

Tips på andra avsnitt att lyssna på från VD-podden för dig som är intresserad av e-handel:

#65: Maria Veersamy - Svenskt Tenns vd om dåtid och samtid för att bygga framtid

#62: Hans Skruvfors - leverar med foodora

#56: David Sandström - hjärnan bakom Klarnas marknadsföring

#44: Pär Svärdson - med målet att bli marknadsledande

#35: Rickard Lyko - varumärket betyder allt

#11: Jonas Tellander - Storytels vd om dödssynder och långsiktighet

 

VD-podden produceras av marknadsföringsbyrån Viva Media och leds av vd:n Arash Gilan.