Sponsrat InnehÄll

Julhandeln 2020: Hur Covid-19 pÄverkar e-handeln

Familj och vĂ€nner samlas pĂ„ jul för att fira tillsammans, men den hĂ€r högtiden Ă€r ocksĂ„ populĂ€r för andra aktiviteter, som exempelvis shopping. ÅterförsĂ€ljare har vanligtvis en ökad försĂ€ljning vid denna tid pĂ„ Ă„ret, dĂ„ konsumenterna spenderar sina hĂ„rt intjĂ€nade pengar pĂ„ olika artiklar, allt frĂ„n mat till elektronik till skönhetsprodukter.

Saker har dock förĂ€ndrats drastiskt pĂ„ grund av COVID-19-pandemin. ÅterförsĂ€ljare, bĂ„de online och offline, arbetar hĂ„rt för att anpassa sig, nĂ€r lĂ€nder över hela vĂ€rlden agerar pĂ„ karantĂ€n-reglerna. Myndigheter rekommenderar konsumenter att stanna hemma för att förhindra spridning av viruset.

ÅterförsĂ€ljare som lyckats anpassa sig till förĂ€ndringarna kan vĂ€xa i den pĂ„gĂ„ende hĂ€lsokrisen. Forskning frĂ„n PwC visade att över 50% av konsumenterna i Tyskland, Frankrike, Spanien, NederlĂ€nderna, Sverige och Italien spenderar mer pĂ„ livsmedelsprodukter Ă€n tidigare. Minst 70% av dem avser att fortsĂ€tta sina handlingsvanor de nĂ€rmaste mĂ„naderna.

Kommer detta att öka konsumenternas utgifter nÀr semestern nÀrmar sig? Hur kommer ÄterförsÀljare att hantera den ökade volymen av leveranser? Kommer konsumenter att köpa tidigare inför jul i Är?

Hur pÄverkas leveranstiderna?

Den massiva ökningen av onlineshoppen innebÀr mer tryck pÄ leveransbestÀllningar i tid. Logistik- och leveranssystem har redan drabbats av pandemins effekter, vilket gör att otaliga konsumenter Àr frustrerade och besvikna över försenade leveranser. 

NÀr semestern nÀrmar sig inrÀttar leveransföretag nödvÀndiga arrangemang för att tillgodose den ökade fraktvolymen. Företagen erbjuder ocksÄ tidiga rabatter för att locka konsumenter att köpa i förvÀg och undvika semesterruset och förseningar i sjöfarten.

Under tiden rekommenderar flera ÄterförsÀljare metoden "köp online och hÀmta i butik". PÄ sÄ sÀtt behöver de inte oroa sig för lÄnga köer. Fördröjningar Àr inte heller ett problem eftersom de kan hÀmta sina varor i butiken.

Kommer kunderna att planera bÀttre inför sin julshopping i Är?

Ny forskning pÄ uppdrag av John Lewis visade att 60% av de tillfrÄgade, planerar att göra sin julshopping tidigt, under den sista veckan i november. Under tiden undersökningen gjordes hade knappt 2% avsikt att göra sin julhandling pÄ sjÀlva julafton.

Nielsen förutspÄdde att fem konsumentgrupper kommer att dyka upp under Ärets julhandel pÄ grund av pandemin:

  • den ekonomiskt stabila och fria att göra inköp
  • ekonomiskt stabila men med begrĂ€nsade utgifter
  • ekonomiskt stabila men försiktiga med att spendera
  • ekonomiskt begrĂ€nsade men villiga att spendera besparingar
  • ekonomiskt begrĂ€nsade med begrĂ€nsade utgiftsgrupper

Företag mÄste anpassa sina mÄl till de nya omstÀndigheterna, om de vill att deras verksamhet ska överleva pandemin.

Kommer julshopping att ske online eller offline?

En nyligen genomförd undersökning av Klaviyo visade att europeiska konsumenter planerar att göra sin julshopping online. Av de 1000 konsumenter som deltog, föredrar cirka 78% att handla online eftersom det Àr mer kostnadseffektivt och bekvÀmt.

Inköp i butiker berÀknas minska med 13% över hela Europa med Storbritannien som Àr ledande i undersökningen. Frankrike och England inleder ny nationell avstÀngning nÀr coronaviruset ökar igen. Detta kommer att fÄ konsumenter att byta till digital shopping under julen, enligt Periscope av McKinsey.

Avslutningsvis

E-handeln kommer i Är bli dramatiskt annorlunda, allt pÄ grund av corona-pandemin. I mÄnga lÀnder kÀmpar man med att finna ett botemedel mot viruset, men det Àr mÄnga konsumenter över hela vÀrlden som inte tÀnker lÄta viruset hindra dem frÄn att fira jul. MÀnniskor kommer fortfarande att handla julklappar, men de flesta gör det online och lite tidigare. Med online handel som förvÀntas stiga under semestern mÄste ÄterförsÀljare hitta sÀtt som ser till att deras kunder fÄr sina varor i tid.