Saker har dock förÀndrats drastiskt pÄ grund av COVID-19-pandemin. à terförsÀljare, bÄde online och offline, arbetar hÄrt för att anpassa sig, nÀr lÀnder över hela vÀrlden agerar pÄ karantÀn-reglerna. Myndigheter rekommenderar konsumenter att stanna hemma för att förhindra spridning av viruset.
à terförsÀljare som lyckats anpassa sig till förÀndringarna kan vÀxa i den pÄgÄende hÀlsokrisen. Forskning frÄn PwC visade att över 50% av konsumenterna i Tyskland, Frankrike, Spanien, NederlÀnderna, Sverige och Italien spenderar mer pÄ livsmedelsprodukter Àn tidigare. Minst 70% av dem avser att fortsÀtta sina handlingsvanor de nÀrmaste mÄnaderna.
Kommer detta att öka konsumenternas utgifter nÀr semestern nÀrmar sig? Hur kommer ÄterförsÀljare att hantera den ökade volymen av leveranser? Kommer konsumenter att köpa tidigare inför jul i Är?
Hur pÄverkas leveranstiderna?
Den massiva ökningen av onlineshoppen innebĂ€r mer tryck pĂ„ leveransbestĂ€llningar i tid. Logistik- och leveranssystem har redan drabbats av pandemins effekter, vilket gör att otaliga konsumenter Ă€r frustrerade och besvikna över försenade leveranser.Â
NÀr semestern nÀrmar sig inrÀttar leveransföretag nödvÀndiga arrangemang för att tillgodose den ökade fraktvolymen. Företagen erbjuder ocksÄ tidiga rabatter för att locka konsumenter att köpa i förvÀg och undvika semesterruset och förseningar i sjöfarten.
Under tiden rekommenderar flera ÄterförsÀljare metoden "köp online och hÀmta i butik". PÄ sÄ sÀtt behöver de inte oroa sig för lÄnga köer. Fördröjningar Àr inte heller ett problem eftersom de kan hÀmta sina varor i butiken.
Kommer kunderna att planera bÀttre inför sin julshopping i Är?
Ny forskning pÄ uppdrag av John Lewis visade att 60% av de tillfrÄgade, planerar att göra sin julshopping tidigt, under den sista veckan i november. Under tiden undersökningen gjordes hade knappt 2% avsikt att göra sin julhandling pÄ sjÀlva julafton.
Nielsen förutspÄdde att fem konsumentgrupper kommer att dyka upp under Ärets julhandel pÄ grund av pandemin:
- den ekonomiskt stabila och fria att göra inköp
- ekonomiskt stabila men med begrÀnsade utgifter
- ekonomiskt stabila men försiktiga med att spendera
- ekonomiskt begrÀnsade men villiga att spendera besparingar
- ekonomiskt begrÀnsade med begrÀnsade utgiftsgrupper
Företag mÄste anpassa sina mÄl till de nya omstÀndigheterna, om de vill att deras verksamhet ska överleva pandemin.
Kommer julshopping att ske online eller offline?
En nyligen genomförd undersökning av Klaviyo visade att europeiska konsumenter planerar att göra sin julshopping online. Av de 1000 konsumenter som deltog, föredrar cirka 78% att handla online eftersom det Àr mer kostnadseffektivt och bekvÀmt.
Inköp i butiker berÀknas minska med 13% över hela Europa med Storbritannien som Àr ledande i undersökningen. Frankrike och England inleder ny nationell avstÀngning nÀr coronaviruset ökar igen. Detta kommer att fÄ konsumenter att byta till digital shopping under julen, enligt Periscope av McKinsey.
Avslutningsvis
E-handeln kommer i Är bli dramatiskt annorlunda, allt pÄ grund av corona-pandemin. I mÄnga lÀnder kÀmpar man med att finna ett botemedel mot viruset, men det Àr mÄnga konsumenter över hela vÀrlden som inte tÀnker lÄta viruset hindra dem frÄn att fira jul. MÀnniskor kommer fortfarande att handla julklappar, men de flesta gör det online och lite tidigare. Med online handel som förvÀntas stiga under semestern mÄste ÄterförsÀljare hitta sÀtt som ser till att deras kunder fÄr sina varor i tid.