Key takeaways från Svenskarna och internet 2020

Svenskarna och internet 2020 från Internetstiftelsen släppte sin populära rapport idag den 15 december. En årlig undersökning som till skillnad från tidigare år gjorts i en unik tid under internets historia. Precis som många nämnt om pandemiåret 2020 så har digitaliseringen  fått en kraftig skjuts framåt och varit en sann möjliggörare för att vi ska kunna socialisera, arbeta, shoppa och kanske framförallt; bli underhållna. Alla det viktigaste insikterna som du som marknadsförare behöver veta sammanfattat i texten här. 

Texten har tidigare publicerats på vivamedia.se

Samhällets nödvändiga nedstängningar och begränsningar av folksamlingar för att minska smittspridningen har tvingat många till en drastisk omställning, särskilt unikt med årets undersökning är att man gjorde en insamling under Q1 2020, alltså innan pandemin tagit fart, för att sedan göra ytterligare en insamling under Q3. Två tidpunkter som på ett tydligt sätt visar vad just Coronapendemin har gjort för digitaliseringen i det svenska samhället. 

 

En händelse som Héléne Barnekow citerar i VD-podden när hon refererar till ett samarbete som Microsoft Sverige gjorde med Stockholms Stad för att utbilda och möjliggöra distansundervisning. “Det så som nu hade tagit 2 veckor att genomföra hade annars tagit 2 år.” Det visar på att prioritet och samarbete styr allt.

 

E-handel och shopping-vanor

 

24% uppger att de har i överlag e-handlat i högre utsträckning än tidigare. Ett av de starkast ökande området är livsmedel (E-barometern Q3 2020), där 38% i gruppen arbetande handlar mat online. Jämförelsevis så handlar grupperna studerande och pensionärer 27 respektive 26%. Totalt uppger 1 av 10 att de har handlat livsmedel online för första gången under 2020. En annan produktgrupp som starkt dominerar näthandeln är läkemedel och apoteksvaror något som hälften av alla internetanvändare har handlat under pandemin. 

 

På samtliga digitala plattformar förekommer samarbeten mellan varumärken och influencers. En framgångsrik metod för att marknadsföra sig där 18% uppger att de köper saker som de först fått rekommenderade av en influenser. Mer än dubbelt så många kvinnor än män låter sig influeras av profiler på sociala medier. 

 

Streamingtjänster är populärt i Sverige

 

Digitaliseringen av traditionella medier har pågått länge men i år visar resultaten på att vi nu i än större utsträckning vill konsumera medier som tv, radio och dagstidningar i precis den tidpunkt som passar individen bäst. Något som har resulterat i en ökning av att titta, lyssna och läsa digitalt via videostreming, poddar och appar istället för tidigare nämnda format.  

 

Ett slående exempel för att vi svenskar gillar att lyssna på saker är att lyssnandet på poddar har ökat från 53% år 2019 till 68% 2020, mest gillar vi att strömma musik som 81% uppger att dem gör. 

 

I år har fler uppgett att de tittar mer på strömmade videotjänster (exempelvis SVT play) än linjär-tv som (exempelvis direktsänt från SVT). Youtube är största kanal för strömmade videotjänster i åldrarna 16-56 år och har större tittande än alla de andra streaming-jättarna sammanlagt. 91% av undersökningens deltagare tittar någon gång och 31% tittar dagligen på YouTube. 

 

Att komma ihåg är att videoplattformen YouTube ter sig lite annorlunda än de andra jämförbara videostreming-tjänsterna. Där publiceras material från vem som helst och användarens syfte är inte endast att bli underhållen utan ofta söker den även svar genom olika “How-to-videos” tex en video som instruerar hur man byter filter i köksfläkten. Då YouTube ju även är världens näst största sökmotor. 

 

Sociala medier har ökat under pandemin 

 

Samtliga social medier har ökat i användande i Sverige under pandemin 2020. De social medier som ingick i undersökningen är Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter, TikTok, Twitch, Reddit, Pinterest och Linkedin. Totalt uppger 9 av 10 deltagare att de använder sociala medier varav 74% använder det dagligen.

 

Facebook är fortsatt störst med till 58% dagligt användande, en ökning på 5 procentenheter från 2019. I år frågar man för första gången om speciellt användande av Facebook Messenger, där 80% av internetanvändarna uppger att de använder det för att chatta, varav 64% dagligen.

 

Den största ökningen har skett på plattformen Instagram, med 12 procentenheters ökning från 2019. Något som beror på pensionärers ökade användande av mediet. Det dagliga användandet totalt ligger på 50%.

 

Under pandemin har användandet av Tiktok ökat i samtliga åldersgrupper. I åldrarna 16–25 år har användningen gått upp med hela 8 procentenheter, från 39% i Q1 till 47% i Q3.

 

De högutbildade är de som har ökat sin närvaro på Linkedin mest under pandemin, från 44 procent i Q1 till 50 procent i Q3 – alltså en ökning med 6 procentenheter.

 

Seniorer allt mer digitala


Gruppen pensionärer har i år tagit allt större steg i sin digitala utveckling. En naturlig följd av den gruppens beteende som drabbats hårdast av råden kring att fysiskt isolera sig. Seniorer har varit en bidragande faktor för ökningen av sociala medier och e-handel på nätet. Digitala aktiviteter som gruppen uppger är något de vill fortsätta med även efter pandemin.

 

2020 är helt klart året då “digitalt” slutade vara en hajp, eller ett sidoprojekt som bolag håller på med utan är här med en norm. Pandemin var det som gav den digitala utvecklingen en nödvändig skjuts uppåt på både individers och bolags agenda. Digitalt må inte vara lika viktig som luften vi andas men Svenskarna och internet 2020 har visat att digitala lösningar får ett nedstängt samhället att fungera.