Klarnas Sverigechef Joakim Lundberg i VD-podden

I dagarna inleds högsäsongen för många e-handlare och en stor spelare på den marknaden är Klarna. I VD-podden kan du lyssna på Klarnas Sverigechef Joakim Lundberg som pratar om ledarskap i tillväxt.

Joakim Lundberg kom tidigt till Klarna som Key Account Manager, året var 2008 och bolaget som hade startat 2005 hette då Kreditor och präglades starkt av startup-kulturen. I en snabb takt växte Klarna och likaså Joakim som 2019 tillträdde rollen som Sverigechef. Idag leder han bolaget på den nationella marknaden med samma startup-känsla trots det stora världsbolag inom fintech som Klarna idag är.

I VD-podden pratar Joakim om hur viktigt det är att vara snabbrörlig i organisationen för att inte tappa farten och sluta utveckla bolaget. Anledningen till att man vill vara snabbrörlig i en ung bransch som just fintech är för att aldrig tappa kundfokuset, han säger att Klarnas erbjudandet alltid behöver vara centrerat kring användarvänligheten. Det diskuteras även en del kring Klarnas framgångsrika kommunikationskoncept; Smooth. Ett steg som inte varit möjligt att ta om inte varumärket redan var etablerat hos målgruppen och det fanns en uppbyggd trust för vad Klarna är och erbjuder. Det och mycket mer kan du lyssna på i poddavsnittet.

 

 

 

Lyssna på Arash Gilan och Joakim Lundberg i VD-podden #39:

Podcaster
Spotify
Acast