Kom på affärsidén under ett toabesök på en bensinmack – Nu ska de dubbla omsättningen varje år!

Helene Arvidsson kom på grunden till sin affärsidé under ett toalettbesök på en bensinmack. Hon satt och scrollade på Instagram och fick syn på en rosa smoothie och tänkte direkt WOW! Helene ville klicka på köpknappen direkt. Det fanns ingen köpknapp och fröet till Rawnice var sått.

Kort därefter började Helene att sourca efter produkter på handelsplattformen Alibaba och hittade en del riktigt coola färgämnen för livsmedel som hon beställde hem. Hon testade själv att använda det hemma i olika smoothies, maträtter och vid bakning. Resultatet blev lika bra som på de Instagrambilder hon scrollat igenom tidigare och speciellt med favoritfärgen Pink Pataya.

Nu var Rawnice fött på allvar och Helene satsade allt på att lyckas med sin idé. Helens man Jesper var med endast vid sidan av och supportade lite under det första året, men sedan valde han att säga upp sig från sitt fasta jobb för att även han satsa helhjärtat på Rawnice.

“Det var lite slumpartat som försäljningen tog fart på allvar. En dag satt Helene framför datorn och rullade på tummarna när jag frågade hur det gick med affärerna, Helene svarade då att det inte var mycket på jobbet idag. Vi fick in order löpande men vårt säljfokus var nog inte det bästa haha”, säger Jesper.

På den tiden fanns endast Rawnice på svenska språket på Squarespace – en enkel webbplattform. Paret märkte att de fick in fler och fler förfrågningar på engelska och undrade vad det var frågan om?! När de analyserade trafiken till sajten såg de att den mesta av trafiken kom från länder utanför Sverige. Med sitt unika content och specialiserade produkter så låg de i topp på många Googlesökningar.

“Vi valde då att översätta sajten till engelska, addera en Paypal-lösning och öppna upp för global försäljning. Försäljningen dubblerades nästan direkt av den åtgärden. Vi hade redan trafiken för det och nu möjliggjorde vi för fler att kunna handla. Sedan valde vi att gå ifrån att sälja enstaka färgförpackningar till att istället sälja det i paket med flera produkter. Dels ökade vi snittorder kraftigt och vi fick bättre rull på även de lite mindre populära produkterna.”, berättar Helene.

Paret är äventyrliga av sig och lägger en stor del av sin tid på resor, fjällvandring och vara ute i den vackra naturen. Detta återspeglar sig både i Rawnice produkter som är helt veganska och naturliga. Men det har även varit avgörande för hur paret organiserar verksamheten för att klara av tillväxten.

“När Helene kom hem från en USA-resa i Augusti 2017 så hade hela 40 ordrar väntat i över två veckor på plock, pack och distribution. Panik och dödsångest var ett faktum. För att kunna ha kvar vår fria livsstil, kunna resa runt med husbil i Europa och njuta av lugnet i vår strömlösa sommarstuga så bestämde vi oss för att outsourca allting som vi inte vill göra själva och allt som binder oss till en fysisk plats. Lagret lades snabbt ut på en pålitlig 3PL-leverantör och man hittade en frilansande tjej på Jamaica som tog hand om vår kundtjänst några timmar per dag“, berättar Jesper.

När tillväxten fortsatte och behoven växte inledde man ett samarbete med OnlineFactory på Filippinerna som är specialister just på outsourcing för svenska e-handlare inom kundservice, content och influencer marketing. Med tiden har detta samarbete fördjupats och man har nu outsourcat fler funktioner till OnlineFactory som inköpsplanering, hela hanteringen av närvaro i sociala medier och företagets B2B-försäljning som är den delen som växer snabbast.

“Vi är fantastiskt nöjda med samarbetet med OnlineFactory – de levererar verkligen expertkunskap inom E-handel. Jag har introducerat och varit med och utbildat vår personal hos OnlineFactory. Men ganska omgående så har jag märkt att de gör jobbet bättre än vad jag tidigare gjort själv. Det är skönt att både jag och Helene kan frigöra tid till de kreativa delarna och till att öka vårt fokus på sälj samtidigt som vi vet att vi har en partner som levererar kvalitet.“, avslutar Jesper.

Rawnice räknar med omsätta runt 6 msek i år vilket är en fördubbling mot försäljningen 2019. Målet framöver är att dubblera försäljningen varje år och inom en 5-årsperiod nå runt 100 msek i omsättning. För att möjliggöra detta är det två viktiga saker som man kommer att fokusera på. Ökat säljfokus och frigöra mer kapital för att både kunna bredda och fördjupa sitt sortiment. Man har redan anställt en ny marknadschef ifrån en av Sveriges mest framgångsrika e-handlare och en USA-etablering ligger i planen.

Framtiden ser ljus ut - färgat i Pink Pataya.