Kommer e-handeln att ersätta den fysiska detaljhandeln?

Välkända fysiska butiker stänger medan e-handeln blomstrar. Är du redo när detaljhandeln byter skepnad?

 

Shopping online kontra fysiska butiker

Via webbutiker kan konsumenter handla det som de behöver på ett praktiskt och modernt sätt, och detta inköpsalternativ får butiker som bara finns i den fysiska världen att framstå som något från forntiden. Det här är inte särskilt förvånande, eftersom fysiska butiker skapades för att locka kunder under 1900-talet, medan den moderna e-handeln är utformad för att tillfredsställa behoven hos 2000-talets konsumenter.

Detaljhandel som bara existerar i form av fysiska butiker uppfyller med andra ord inte sitt syfte under 2000-talet. Tävlandet mellan fysiska butiker och cyberbutiker handlar därför mer om evolution än om konkurrens. Vi vet ju att det är de bäst rustade som överlever – och här kan det bara finnas en vinnare.

Detaljhandeln online kan både erbjuda kunderna ett obegränsat produktutbud och obegränsade mängder produktinformation, samtidigt som konsumenten snabbt kan hitta det den söker efter, och lika snabbt slutföra sitt inköp.

Därför är det inte överraskande att marknadsforskningsföretaget Euromonitor förutspår att e-handeln kommer att vara världens största detaljhandelskanal 2021.

Teknologins obevekliga framryckning kommer dessutom bara att skynda på denna expansion. Utvecklingen av t.ex. artificiell intelligens gör e-handelsprocessen mer kundcentrerad med hjälp av personanpassade rekommendationer och virtuell hjälp, något som redan är vanligt förekommande i webbutikerna.

 

Fyller fysiska butiker fortfarande en funktion?

Trots att många traditionella butiker har stora problem kanske de inte är dömda till undergång.

Ironiskt nog är det e-handeln som hjälper många småföretag att överleva genom att ge dem tillgång till den globala marknaden.

Dessutom finns det ett område där fysiska butiker fortfarande har en konkurrensfördel: de utgör en personlig kontaktpunkt där kunderna fysiskt kan se och röra vid produkterna. Det här kanske inte räcker för att locka tillbaka kunderna offline, men det är en marknadsföringsmöjlighet som har ett stort värde för alla detaljhandlare, både de fysiska och de digitala.

Det finns studier som tyder på att om en detaljhandlare inom e-handeln öppnar en fysisk butik kommer online-trafiken från lokala invånare att öka med cirka 50 procent inom några veckor efter butiksinvigningen.

En digital återförsäljare kan använda en fysisk butik för att bygga sitt varumärke i den ”verkliga världen” och ge kunden en bra upplevelse av både produkterna och återförsäljaren själv.

Om man etablerar sitt varumärke via flera kanaler på detta sätt behöver de fysiska butikerna inte längre vara lönsamma. Deras fokus blir istället att agera som beröringspunkt för sin målgrupp, och att stå för den konkreta, mänskliga interaktionen som man helt enkelt inte kan erbjuda online (än).

 

Ta vara på möjligheterna med e-handel

Även om både digitala och fysiska återförsäljare har sina fördelar sker största tillväxten på nätet.

De till synes ohämmade framgångar som vissa online-detaljhandlare har, till exempel Amazon, kan dölja hur enormt konkurrensbetonad den digitala marknadsplatsen är. E-handelsrivaler måste hela tiden komma med nya innovationer för att behålla sina marknadsandelar. Nya aktörer som inte klarar den digitala pressen försvinner ofta spårlöst.

På en marknadsplats där konsumenterna kan byta butik med ett enda klick måste detaljhandlarna anpassa sig efter deras behov. Kunderna förväntar sig till exempel allt mer att varumärkena som de köper från stöder deras värderingar på miljöområdet. Idag räcker det inte med att stödja ett behjärtansvärt ändamål. Många kunder förväntar sig att detaljhandlarna och deras produkter är gröna i alla led, från tillverkningen till avfallshanteringen av förpackningsmaterial.

 

E-handeln gör hela världen lokal

När en detaljhandlare etablerar sig online med en hållbar affärsmodell finns det inga gränser för vad hen kan uppnå inom e-handeln, både vad gäller produktsortiment och global räckvidd.

E-handelsteknologin gör det möjligt för alla företag, oavsett storlek, att nå kunder bortom de egna landsgränserna, på ett sätt som skulle vara allt för komplext och kostsamt för den traditionella handeln. En effektiv e-handelswebbplats kan serva världens online-befolkning (det handlar om cirka 2 miljarder människor, plus eller minus någon miljon), utan någon som helst fysisk närvaro.

När man vill sälja produkter till en internationell publik räcker det inte med att göra produkterna tillgängliga för inköp. Man måste dessutom lokalisera hela kundupplevelsen, från surfandet till själva inköpet, så att konsumenter världen över får tillgång till och kan använda e-handelswebbplatsen fullt ut på sina egna språk.

Lea Backhurst, Nordics Managing Director vid Summa Linguæ Technologies, beskriver de unika krav som gäller för e-handeln:

“Att översätta för e-handeln är inte samma sak som att översätta ett dokument eller ett e-postmeddelande. Förutom produktbeskrivningar som hjälper kunder att välja produkterna som de vill ha innehåller e-handels-platser metataggar. För det första säkerställer dessa taggar att konsumenterna hittar till webbutiken, och för det andra innehåller de marknadsföringsbudskap som uppmuntrar kunderna att stanna i butiken.”

På 1990-talet, innan e-handeln tog fart, var internationell detaljhandel ett slags reservat för företag som byggt upp de resurser som krävdes för att upprätthålla sin globala räckvidd, ofta under flera år. E-handeln har vänt upp och ner på denna traditionella företagsbild. I dag kan ett litet online-startupföretag nå en global publik redan under första handelsdagen. Detta, i kombination med en fysisk närvaro, kan bli den ultimata kombinationen av internationella framgångar och en lokal närvaro.

Detaljhandeln må ha genomgått stora förändringar, men de grundläggande principerna förblir desamma. Om du vill nå framgång måste du – oavsett om du driver en fysisk butik eller en virtuell, global marknadsplats – bygga upp en personanpassad, lokaliserad relation med dina kunder så att de vill handla hos dig om och om igen.