Konkurrenten missade sin jobbintervju – Johan basar nu över 150 anställda på Filippinerna!

Johan Jedåker var tillsammans med en annan kandidat kallad till en jobbintervju som kundtjänstmedarbetare hos OnlineFactory på Filippinerna. Den andra kandidaten missade sin arbetsintervju och Johan fick tjänsten. Han har nu avancerat till operations manager och ansvarar idag för fler än 150 anställda.

Johan var ute på en jorden-runt-resa och hade precis anlänt till Filippinerna efter en 6-månaders vistelse som diskplockare i Australien. Planen var att snabbt bara stanna till i önationen innan hemresa till Sverige. Genom en kompis fick han reda på att ett outsourcingföretag i Manila sökte svensktalande personal för ett kundtjänst-projekt.

Jag hade lite tur att en annan kandidat åkte vilse i taxin och missade sin intervju och därmed var jag den enda kandidaten som kunde komma. Det var bråttom att starta upp projektet så jag fick jobbet direkt hos OnlineFactory som kundtjänstagent för det svenska e-handelsföretaget Nelly.com, skrattar Johan.

Johan har sedan avancerat till operations manager och har idag direkt ansvar för 150 agenter som alla arbetar för svenska online- eller e-handelsföretag. När Johan startade i bolaget var det inte fler än 15 anställda men sedan har tillväxten ökat mer och mer för varje år när det gäller antalet anställda.

Vi har satt upp en långsiktig vision om att nå 1.000 anställda i slutet av 2023. Visionen i sig kanske är lite ovanlig men eftersom vi arbetar med att hyra ut anställda till andra bolag så är visionen konkret och enkel för alla att förstå. Vi vet också att ju fler anställda vi blir desto fler familjer i Filippinerna har säkrat sitt levebröd då de flesta av våra anställda är “breadwinners”, berättar Johan.

OnlineFactory har hela tiden behållit sitt fokus på just svenska online- och e-handelsbolag med tjänster som kundsupport och microinfluencers samt ett flertal olika tjänster inom kontent som SEO-artiklar, produktbeskrivningar, produktupplägg, fotoretusch, översättningar och liknande.

Mitt jobb är verkligen utvecklande på många olika sätt. Framför allt genom att vi arbetar tillsammans med extremt duktiga kunder. Flera av våra kunder är bland de absolut främsta e-handlarna i Sverige – vi lär oss massor av dem. Vi utvecklar även nya tjänster tillsammans med våra kunder utifrån deras behov som produktsourcing ifrån Asien, webbutveckling, inköpshantering och mycket annat, förklarar Johan.

Johan berättar vidare om en mycket stark familjekultur inom företaget. Bolaget grundades av ett par som sedan har tagit in en god vän och hans familj som delägare i OnlineFactory. Man satsar hårt på att behålla en stark familjekultur inom företaget där man hela tiden letar efter ödmjuka och lojala medarbetare som brinner av att prestera på topp.

Vi har idag en extremt låg personalomsättning och väldigt få anställda vill sluta sitt arbete hos oss. Förutom våra filippinska, så har många av våra europeiska anställda själva bildat familj här i Filippinerna vilket binder dem ännu mer till landet och OnlineFactory. Jag tror detta är något som verkligen gynnar våra kunder – vi har en kontinuitet i vårt arbete med anställda som stannar länge i sina roller. Det är viktigt för alla parter, avslutar Johan.

Johan berättar också att han numera är delägare i bolaget och att företaget satsar allt hårdare på att nå sin vision om att ha 1.000 anställda i slutet av 2023. Ett flertal stora nya initiativ ligger i pipelinen och en av de mest spännande är att OnlineFactory även hoppas på att vara minst 1.000 delägare i slutet på 2023.

Om företaget

OnlineFactory är specialiserade på outsourcinglösningar för svenska e-handlare.Vi har prisvärda lösningar för att öka din globala konkurrenskraft inom kundtjänst, influencer marketing och content management.

www.onlinefactory.se
info@onlinefactory.se

Företagssida: https://www.ehandel.se/author/onlinefactory

Webbplats: http://www.onlinefactory.se