Mentor till både e-handelskungen Jarno Vanhatapio och outsourcingexperten Peter Eriksson

Boråsprofilen Klas Bengtsson med förflutet inom bland annat Office-koncernen har under åren engagerat sig som mentor för unga talangfulla entreprenörer. Bland annat har han varit samtidig mentor till E-handelskungen Jarno Vanhatapio och outsourcingexperten Peter Eriksson på Filippinerna.

Det hela började med ett samtal ifrån adepten Peter Eriksson som ville ha en input på en affärsplan och investment memorandum för Nelly.se. Jarno hade engagerat den före detta innebandypolaren Peter för att hjälpa till att utveckla affärsplanen och hitta investerare till Nelly. Den unga nätsajten hade då endast varit igång några månader och hade ett fåtal order per dag.

“Detta var ju bara några år efter Boo.com´s miljardsmäll och mode på nätet var väl inte direkt jättehett. Jag kommer ihåg att Jarno hade fått tummen ned av Nyföretagarcentrum på affärsidén. Killarna drog engagerat igenom planen och jag förstod direkt att detta är bra, riktigt bra.

Inte bara affärsplanen i sig utan mer det unga och engagerade teamet som satt framför mig. Det viktigaste är ändå personerna som ska genomföra idén och de kompletterade varandra på ett bra sätt. Jag funderade nog bara ett par sekunder och sade sedan till dem; Ni behöver inte leta efter pengar mera. Jag investerar!”, skrattar Klas.

Resten är historia. Nelly växte i rekordfart, fick in Kinnevik som investerare och spräckte till slut miljardvallen. Nelly är fortfarande en av de mest framgångsrika e-handlarna inom mode på nätet i Sverge. De flesta framgångssagor brukar dock inte vara så spikraka som man kan uppfatta det som. Har du några intressanta berättelser om motgångar under dessa år?

“Framför allt i början var det riktigt motigt ibland med allvarliga bakslag. Vi fick upprätta kontrollbalansräkning för att undvika konkurs, ständig likviditetsbrist, inbrott och stöld av hela lagret samt att vi lyckades försena utgivningen av ett populärt månadsmagasin med ett par dagar som kostade oss 100.000-tals kronor i böter i helt fel läge.

Läget förbättrades avseevärt när vi fick in Kinnevik som investorer men det var en rejäl utmaning att klara av due dilligence processen och få den affären i hamn. Efter Kinneviks intåg var det mindre problem med likviditet men det gjordes en del mycket kostsamma misstag i miljonklassen men det får killarna själva berätta om“, säger Klas.

Idag är varken Klas, Jarno eller Peter engagerade i Nelly längre. Jarno bor i Göteborg och håller på att erövra världen med sin nya modeskapalse NA-KD. Peter flyttade till Filippinerna och driver idag framgångsrikt OnlineFactory som erbjuder kundservice, influencer marketing och kontenttjänster till svenska e-handlare. Har du någon kontakt med dina adepter idag?

“Jodå, jag har löpande kontakt med dem båda. Lite oftare med Jarno då jag är delägare även i NA-KD.com och han är ju kvar här i Sverige. Men även jag och Peter hörs av regelbundet via mail samt att vi alltid brukar träffas för lunch när han kommer till Borås.

Jag är inte speciellt överraskad att det går bra får dem båda. Även om de har olikheter som kompletterar varandra så har de även likheter som är grundläggande för att lyckas som entreprenörer“, konstaterar Klas.

Klas berättar vidare att de gemensamma nämnarna som ligger bakom adepternas framgångar är ett mycket starkt säljfokus, ett oerhört driv och att båda är envisa men ändå ödmjuka. Det senare har gjort dem snabblärda och att de tar till sig nya saker snabbt. Något som är viktigt i entreprenörsskap generellt sett men kanske framför allt i den snabbrörliga onlinebranschen. Har du några avslutande tips för den som vill lyckas som onlineentreprenör?

“Jag har väl egentligen nämnt de viktigaste delarna som ett starkt säljfokus, problemlösande driv och en ödmjukhet för att snabbt kunna anpassa sig till nya förutsättningar. Sedan ska man inte underskatta timingens roll för att lyckas med en affärsidé. Vi gjorde Nelly i rätt läge, Jarno gör NA-KD i rätt läge och Peter gör OnlineFactory i rätt läge. Sedan kanske det kan vara bra att ha med en gammal gubbe som rådgivare ibland också“, avslutar Klas med ett gott skratt.

Om företaget

OnlineFactory är specialiserade på outsourcinglösningar för svenska e-handlare.Vi har prisvärda lösningar för att öka din globala konkurrenskraft inom kundtjänst, influencer marketing och content management.

www.onlinefactory.se
info@onlinefactory.se

Företagssida: https://www.ehandel.se/author/onlinefactory

Webbplats: http://www.onlinefactory.se