Möt Amazons konkurrens

Som e-handlare inom retail gäller det att rusta upp för att möta konkurrensen som Amazons lansering av en svensk sajt innebär. Kunskaper inom konsumentbeteenden online och vikten av att bygga ditt varumärke samt lojalitet blir då centralt för att ha en chans att hänga med. Hur det bäst görs och vad tidigare marknaders lanseringar kan lära oss i Sverige får du kunskaper från Vivas Martin Hällerfors. Här introducerar han dig om Amazons styrka som e-handlare och komplexiteten i deras affärsidé.

Amazons entré har förmågan att potentiellt omstarta svenska e-handelsmarknaden och få den att lyfta till nästa nivå. Deras erbjudande gällande leverans och pris samt sortiment skapar en konkurrens för många svenska aktörer på hela marknaden. Det är inte bara e-handlare som behöver vässa sitt erbjudande utan även fysiska och till viss del lokala företag måste vara på tårna för att behålla sina kunder. 

 

Marknader som Amazon idag är störst på är Tyskland följt av USA där de har nästan halva av den internationella e-handelsmarknaden. Efter lanseringen 2015 har tyskarna adopterat erbjudandet snabbt jämförelsevis mot den Australiensiska marknaden där Amazon bara har 5% av marknaden.

 

Det som idag är en googling för att hitta en specifik vara kan komma att delvis förflytta sig till att den sker direkt på Amazons plattform, eftersom kunden vet att här finns den att hitta för billigaste peng och jag får hem den på ett snabbt och enkelt direkt till dörren.  

 

Vad som är Amazons allra bästa gren är just att pressa priser. Många produkttyper kommer “drabbas” hårdare av konkurrens som Amazon drar med sig då de har försäljningskvantiteterna till sin stora fördel. Så produkter som böcker, elektronik, förbrukningsvaror eller av liknande karaktär är mer utsatta. Något som Martin pratar mer om i Vivas webinar - Möt Amazons konkurrens - kolla på det för att kunna sätta den bästa strategin. 

“Framför allt får du mer kunskap om vad Amazon inte är. Alltså personliga, unika och experter.”

Personliga är dem absolut i sina erbjudanden och betalnings- och leveransmöjligheter samt erbjudanden kopplat till shoppingbeteenden. Men inte när det gäller service och kunskap. Den är många gånger baserade på ett standardiserat utförande kring produkten, självklart med varierande mängd info, beroende på vad Merchant/Amazon själva har valt att publicera för info/bilder. 

 

Här gäller det att som retailer ställa sig frågan; Vad är det unika med vårt företags erbjudande? Varför ska vi förtjäna att kunden handlar hos just oss!?

 

Innehåll i Vivas webinar - Möt Amazons konkurrens:

  • Så funkar Amazon 
  • Hur mycket kommer svenskarna handla på Amazon?
  • Vilka produkter är extra utsatta för Amazons konkurrens? 
  • Hur stor del av e-handelsmarknaden kommer Amazon ta egentligen?
  • Hur konkurrerar du med Amazon?
  • Vilka generella exempel på marknadsföringsåtgärder rekommenderar Viva att målgruppen ska vidta?

 

Kolla på inspelningen här!