Nu kan du annonsera på TikTok

Tiktok har helt klart varit på tapeten under 2020 och användandet av appen har skjutit i höjden under våren och sommaren. På senaste tiden har man också sett att många äldre etablerade influencers har utökat sin närvaro till att även finnas på Tikok. Vilket är helt rätt när en ny het plattform tar plats i det sociala medielandskapet. Det gäller att finnas, synas och vara relevant där det händer. Men detta har i sin tur också gjort att snittåldern för användarna på Tiktok sakta men säkert stigit.

Text tidigare publicerad på vivamedia.se

Nu har vi äntligen fått möjligheten att annonsera på Tiktok, men vad behöver man egentligen tänka på vid skapandet av en annons, vilka format kan man använda sig av och vilka har man möjligheten att nå ut till?

 

Annonsering

 

Tiktoks annonseringsplattform är till utformandet lik Facebooks ads manager och man går igenom liknande steg vid skapandet av en kampanj. De målsättningarna man har möjlighet att välja mellan är medvetenhet (räckvidd), övervägande (trafikdrivande, app installationer, videovisningar) och konvertering.

 

Precis som på Facebook har man möjligheten att välja målgrupp baserat på demografiska- och geografiska aspekter, intressen, beteenden och kategori. Men skillnaden här är helt klart att majoriteten av användarna är betydligt yngre.

 

Material

 

Något som är väldigt viktigt att komma ihåg är att användarna på Tiktok är ute efter att inspireras och underhållas, det är därför av yttersta vikt att det material man annonserar rimmar med detta. Var lekfull och låt annonsen vara en naturlig del av användarens flöde. Tiktok är en visuell plattform med högt tempo och därav bör annonser helst vara i video. Jobba med korta filmklipp och var inte rädd för att skoja till det. Häng med i vad som trendar och arbeta med det i dina annonser. Det gäller att vara relevant, kreativ och snabb på bollen. Men kom också ihåg att det är en ung målgrupp vi når ut till och att det är dem du kommunicerar med.

 

Rekommenderade format och placering av text

Annonsformat TikTok

Text: Haidi Dasouki är en av alla Vivas stjärnor på Sociala Medier. Som Social Media Manager ger Haidi våra kunder sin expertis om målgrupper, creatives och såklart även de större perspektivet i hur andra kanaler kan bidra till att marknadsföringen får effekt. För hos Viva Media är alltid helheten i fokus!

Om företaget

Viva Media bildades 2014 när tre specialistbyråer inom marknadsföring slogs samman till en för att kunna erbjuda marknadsföring med fokus på helheten. Våra flexibla team drivs av kärlek och hjärta, övertygade om att tillit skapar det bästa samarbetet. Vi finns i Uppsala, Kalmar och Oslo.

Vill du höra mer om hur vi bygger din framgång tillsammans?
Ring 018-490 11 00 eller mejla info@vivamedia.se

Företagssida: https://www.ehandel.se/author/viva-media

 

Webbplats: https://vivamedia.se/