Boken “En djävul på e-handel“ släpptes den 29 november och innehåller en komplett verktygslåda för den som vill bedriva handel på nätet. Innehållet har uppstått ur en lång tids dialog mellan de båda författarna kring deras egna erfarenheter av försäljning och marknadsföring på den digitala arenan.
– Vi vill utifrån våra erfarenheter hjälpa e-handlare på alla nivåer i Sverige att bli bättre i sina verksamheter. Vår bok innehåller mängder av konkreta råd för nya aktörer, såväl som rutinerade rävar, i branschen, säger Arash Gilan, medförfattare till boken och vd för marknadsföringsbyrån Viva Media.
Den nya boken täcker in allt från de övergripande teorierna om digital försäljning till de små finesserna i lönsamhetskalkyler, produktutbud och logistik. Läsaren får praktiska nycklar för organisationsbyggande inom ‘digitala’ organisationer och tekniska kunskaper om digitala lösningar och de kanaler som det just nu är viktigast att ha koll på.
– Under min tid som e-handelschef på Cervera fick jag ofta höra att jag var “en riktig djävel på e-handel”. Så när jag och Arash kollade runt och insåg att en bok om e-handel som genomsyrar hela verksamheten saknades föddes idéen – låt oss skriva en provokativ bok i hur man verkligen lyckas med sin e-handel, säger Nic Staeger, medförfattare och COO på Nordiska Galleriet Group.
Med i boken finns också intervjuer med några av de största e-handlarna i Sverige. Stora branschnamn som bland annat Pär Svärdson, grundare av Adlibris och Apotea, och Rickard Lyko, vd och grundare av Lyko, ger sina perspektiv på olika aspekter av e-handel.
Författarna bakom “En djävul på e-handel” har en lång erfarenhet av digital marknadsföring och försäljning online. Arash Gilan är vd och medgrundare av Viva Media, populär föreläsare och författare till två böcker om den digitala utvecklingen. Nic Staeger är COO på Nordiska Galleriet Group och var tidigare e-handelschef på Cervera. Han sitter även som ledamot i styrelserna för Amendo ch Lagotto Executive Search & Interim.