Sök
Stäng denna sökruta.

Sponsrat Innehåll

Rekordshopping på Black Friday under 2020

Man som öppnar paket från en nätbutik.
Aldrig tidigare har så många skandinaviska konsumenter handlat på Black Friday som under 2020. Men handlade de mest i fysiska butiker eller nätbutiker?

Förra året var ett år som präglades väldigt mycket av coronapandemin och en effekt av detta var att även näthandeln i Norden blev påverkad. Efter den stora säljperioden Black Friday genomförde Bring därför en undersökning om de skandinaviska konsumenternas shoppingvanor.

  • Valde fler att handla från soffan under 2020?
  • Vad handlade de?
  • Och vilket leveranssätt föredrog de?

Allt fler handlar på Black Friday

Undersökningen visar att antalet som har handlat på Black Friday ökade från 2019 till 2020. Av de svenska konsumenterna svarade hälften att de handlade på Black Friday i fjol, jämfört med 44% under 2019.

I undersökningen ställdes också frågan vem som de handlat till; till sig själv och sin familj eller handlade de främst julklappar? Under 2020, som året innan, svarade de flesta att de handlat något till sig själv eller familjen, snarare än julklappar.

Nätet - det föredragna valet

Men vart drog dessa konsumenter nytta av erbjudandena under Black Friday? En spännande fråga med tanke på det pandemidrabbade året som vi har haft. Undersökningen visar, föga förvånande, att den fysiska handeln har gått ner och att det föredragna sättet för att handla på Black Friday under 2020 var i en nätbutik.

Vart handlade du under Black Friday? Endast i
fysiska butiker
Endast i nätbutiker Både och
2020 11% 68% 21%
2019 23% 53% 24%

 

Även konsumenternas preferenser för att handla mer hållbart och miljömedvetet har påverkats av pandemin. Två av Nordens experter inom näthandel, konsumenttrender och hållbarhet delar här med sig av hur de tycker att näthandlarnas inställning till mer hållbar näthandel har förändrats under 2020.

Få impulsköp

Som under tidigare år visar undersökningen från 2020 att merparten av de som har dragit nytta av erbjudanden under Black Friday handlade varor som de redan hade planerat i förväg. Endast 1 av 10 svarade att det mesta av det som de köpte var varor som de fann medan de redan var inne i butiken eller nätbutiken.

De flesta hämtar paketet själv

Själva leveransen har blivit en allt viktigare del av köpupplevelsen för de som handlar på nätet. Över hälften av konsumenterna i Sverige svarade att de föredrar att hämta paketen själv på ett utlämningsställe.

Utlämningsställe Paketautomat Brevlådan Hem på dagtid Hem på kvällstid Övrigt
57% 5% 20% 6% 6% 6%

 

När det kommer till att ta emot sina paket från Black Friday-beställningarna var över 8 av 10 nöjda med leveransen. Så även fast det var en enorm press på leveransföretagen under denna period, med rekordvolymer som skulle levereras, har aktörerna på marknaden lyckats väl och hållit kunderna nöjda.

Summering

Hur kan du dra nytta av denna statistik? Det finns stor potential för att öka din försäljning under Black Friday. Här kommer några hjälpsamma tips:

  • Förbered dig i god tid innan denna säljperiod och hitta en bra strategi för din butik. Allt fler kunder väljer att handla och ta del av bra erbjudanden under Black Friday.
  • Differentiera din marknadsföring så den inte bara handlar om att köpa julklappar. Statistiken visar att de flesta kunder handlar något till sig själv och familjen under Black Friday.
  • De flesta svenskar handlar på nätet under Black Friday, så se till att din nätbutik är redo för denna säljperiod. Till exempel genom att alla dina erbjudanden är väl synliga och att din nätbutik är tekniskt redo för ökningen av trafik som kan komma.
  • De flesta som handlar på Black Friday har redan planerat vad de ska handla i förväg, så se till att kommunicera dina erbjudanden i god tid före själva shoppingdagen.
  • Erbjud flera olika leveransalternativ, så kunderna inte avbryter sitt köp pga att de inte hittar ett leveranssätt som passar dem.

Vill du veta mer om de skandinaviska konsumenternas shoppingvanor?

Ladda ner den senaste utgåvan av Brings konsumentundersökning Bring Research för mer värdefull insikt om de skandinaviska näthandlarna.