Så byggde Wallpoet upp sitt varumärke med influencer marketing

Wallpoet är en svensk e-handel där du som kund har möjligheten att skapa personlig fotokonst av dina egna bilder. Genom influencer marketing växer bolaget snabbt både inrikes och utrikes.

När Erik Planander gifte sig med sin fru i Toscana ville han trycka upp sin bröllopsbild och hänga på väggen i hemmet. Han hade höga krav på hur bilden skulle se ut, och började leta efter tjänster som kunde tillgodose hans önskemål.

  • Jag ville att bilden skulle passa in i vår tavelvägg. Färger skulle tonas ner, det skulle tryckas på ett tjockt, matt papper, och jag ville ha en vacker text under bilden, berättar Erik.

Tillgång och efterfrågan

Det stod snabbt klart att just den tjänsten han sökte efter inte verkade finnas någonstans. Då föddes idén som senare skulle bli Wallpoet.

Den kreativt lagda civilingenjören tog först in en erfaren bildredigerare som hjälpte honom göra verklighet av de önskemål han hade om hur slutresultatet skulle se ut. Samtidigt insåg han värdet i att kunna skapa personlig fotokonst av sina egna minnen, men för någon som inte har de tekniska kunskaper som krävs är det inte alltid så lätt att genomföra, utan att behöva anlita designers och tryckerier.

Erik började jobba på en lösning för att kunna hjälpa andra, och 2019 lanserades Wallpoet för första gången. Konceptet gick först ut på att ha en bildredigerare som gjorde samtliga redigeringar manuellt.

  • Det var så vi jobbade under det första halvåret. Sedan gjordes en pivot och vi ändrade på konceptet. Wallpoet utvecklade ett automatiserat verktyg som sköter hela redigeringsarbetet. Kunden kan enkelt lägga till och välja bland mängder av filter och egna texter. Du ser direkt hur bilden kommer se ut och kan jämföra mellan olika stilar för att hitta det du tycker är finast.

Marknadsföringsstrategin som fick fart på verksamheten

Som nystartad e-handel är det viktigt att skapa varumärkeskännedom, och att lyckas med utmaningen att nå fram med sin marknadsföring. Erik såg tidigt potentialen med Influencer Marketing.

  • Jag hade en del koll på influencer marketing och hade själv jobbat med det lite grann. När jag insåg hur stor potentialen var med detta valde jag därför att anlita experter på influencer marketing, för att hjälpa mig få Wallpoet att växa.
  • Jag hade tidigare hört talas om OnlineFactory och tog kontakt med dem för att boka in ett möte. Det som gav mig förtroende för dem var bland annat att de hade en kundbas med stora klienter och lång erfarenhet. De var själva svenskar med fokus på svenska e-handlare.

Tillsammans gick vi igenom mitt behov och jag fick en skräddarsydd lösning utefter det.

Tillsammans med OnlineFactory kickade Wallpoet igång sin influencer marketing-strategi under hösten 2020 och försäljningen började ta fart. I takt med att verksamheten växte valde Erik att fokusera på Wallpoet på heltid.

Genom att outsourca influencer marketing fick han mer tid över till att fokusera på kärnverksamheten.

  • Att outsourca företagsprocesser har varit en viktigt grundpelare som nystartat bolag. De många fördelarna, som kostnadseffektivitet, flexibilitet och möjligheten att skala upp utan att behöva anställa har gjort det möjligt att kunna starta egen verksamhet med begränsad budget.

Framgångarna i Sverige öppnade dörren för andra marknader

Efter att ha sett hur bra det gick i Sverige valde Erik att ta Wallpoet utanför rikets gränser. Första valet blev Holland.

  • Vi lanserade först i Holland och med tanke på hur viktigt influencer marketing har varit för att skapa varumärkeskännedom i Sverige, var det en no-brainer att köra samma sorts marknadsföring i Holland.

Och satsningen gav resultat. Försäljningen tog fart i Holland, vilket i sin tur gav inspiration att börja kika på fler marknader. Valet föll därefter på Tyskland.

  • Efter Holland lanserade vi i Tyskland och har idag en extra resurs från OnlineFactory som jobbar dedikerat med influencer marketing enbart för Tyskland.

Fler marknader under 2022

Framtiden ser ljus ut. Planen är så småningom att etablera sig på fler marknader under 2022, samtidigt som vi jobbar med att stärka vår position på existerande marknader, berättar Erik.