Så kan enskilda varumärken konkurrera med e-handelsjättar

Storleken har betydelse inom e-handeln. Så hur kan mindre online-butiker konkurrera med Amazon och andra globala aktörer?

Känner du dig liten? Känns det svårt att konkurrera med stora e-handelsmärken som har stora budgetar, stora team och stora lager? Då ska du läsa den här artikeln.

Det finns en handfull mäktiga online-återförsäljare som dominerar e-handelsvärlden. Allestädes närvarande varumärken som Amazon, Alibaba och eBay är så starkt förankrade på den globala online-marknaden att många mindre, oberoende butiker känner att de trycks ut från denna marknadsplats och inte kan konkurrera.

”Men så behöver det inte vara”, säger Lea Backhurst, Managing Director Nordics på Summa Linguae Technologies. ”Genom att fokusera på det som de är bra på kan mindre varumärken bygga upp en väl avgränsad och lukrativ nisch i det globala e-handelslandskapet.”

”E-handeln är fantastiskt bra på att jämna ut förutsättningarna”, fortsätter han. ”Alla handlare tilldelas samma sorts online-fastighet, där de kan bygga upp sina online-butiker. Vad de enskilda handlarna sedan gör med dessa förutsättningar bestämmer de själva.”

Fakta talar för sig själv. Oberoende e-handelsbutiker hittar metoder för att konkurrera och blomstra. Några exempel är Newegg.com (teknik), Zappos.com (kläder och accessoarer), Overstock.com (överskottsvaror från andra webbplatser), och det finns många andra framgångsberättelser.

Så hur kan ditt eget varumärke kopiera dessa online-framgångar?

Varumärkesbyggande: Var dig själv

Varumärkesbyggande handlar inte alltid om glassig reklam från dyra reklambyråer. Ett varumärke som har en inneboende autenticitet i allt vad det gör kommer förr eller senare att göra intryck på konsumenterna – och detta faller sig mer naturligt för små, oberoende aktörer än för stora företag.

Alltför många mindre e-handelsplatser försöker kopiera sina större rivaler, och det leder i slutändan alltid till att de framstår som underlägsna. Som oberoende aktör har du en fantastisk möjlighet att bryta dig loss från giganternas välkända mall och göra en dygd av ditt oberoende genom att framhäva din personlighet.

Ditt varumärke definierar hur du ser på världen – från startsidan till kassan, från blogginlägg till hur du hanterar kontakterna med dina kunder. För oberoende online-återförsäljare kan det egna varumärket till exempel bygga på familjevärderingar, expertkunskaper eller personlig omsorg om detaljer.

Detta står sig alltid, hur omfattande din kundbas än är. En amerikansk konsument kanske föredrar att köpa släktens skotska tartanmönstrade kilt från en traditionell tillverkare i de skotska högländerna och väljer bort en från Amazon tillverkad i Kina.

Produktval: Var flexibel

Oberoende online-återförsäljare kan hoppa på en trend innan alla andra börjar följa den. Dra fördel av din inneboende flexibilitet så att du alltid ligger steget före dina större konkurrenter. Håll alltid koll på förändringar i vad konsumenter föredrar, testa nya produkter med små lagernivåer och bygg upp ryktet om att det är din webbplats som man ska besöka om man vill vara först med det senaste.

När det gäller produktsortimentet oroar sig små återförsäljare ibland för att de virtuella hyllorna inte ser så välfyllda ut jämfört med det dignande utbudet hos megabutikerna online. Men det finns inget som hindrar oberoende butiker från att samarbeta med varandra och erbjuda kunderna en webbplats där de kan köpa varor från alla inblandade aktörer.

Genom att samarbeta med e-handelsåterförsäljare inom samma område, eller liknande områden, kan man skapa ett nav med oberoende specialister baserat på ett gemensamt tema, till exempel produkter för barn, för hälsa och välbefinnande, eller för sportartiklar.

Prissättning: Var annorlunda

Små online-handlare kan inte ha priset som en konkurrensfaktor när de tävlar mot större organisationer med välfyllda plånböcker. Om de trots allt försöker kommer de snart att försvinna helt från marknaden. Istället bör de låtsas som ingenting, motstå lockelsen att följa efter prismässigt, och istället fokusera på de delar av verksamheten där de kan vinna över de stora aktörerna.

Och i detta sammanhang är kundlojalitet en mycket viktig faktor. Om en konsument uppskattar personlig service från en mindre handlare, och känner sig som en del av gemenskapen, är sannolikheten större för att hen ska förbli lojal, även om prisjämförelsesajterna erbjuder billigare alternativ. Ny forskning avslöjar att 80 procent av konsumenterna är villiga att betala mer för en bättre kundupplevelse – och det är på det här området som stora företag ofta fallerar.

Reaktionen på ett priskrig bör vara att man låter övriga aktörer bekämpa varandra och ta konsekvenserna för sina ekonomiska slutresultat. Om du målmedvetet fokuserar på att kommunicera ditt unika erbjudande i allt vad du gör kommer du att ha något tydligt och attraktivt att erbjuda kunder som är villiga att bortse från priset.

Sociala medier: Var vänlig

Sociala medier är en billig möjlighet för mindre varumärken att dela sin unika personlighet och bygga upp en gemenskap med potentiella kunder. Det är mycket lättare för mindre företag att ha autentiska, meningsfulla samtal med sin målgrupp via sociala medier än vad det är för gigantiska online-butiker.

Sociala medier handlar om att vara vänlig, och ju mer de stora e-handlarna anstränger sig, desto större är risken att de framstår som falska.

En effektiv kampanj på sociala medier kräver inte att man har en speciell sociala medier-ansvarig som utformar komplexa strategier för flera medier. Det räcker med att vara närvarande online där dina kunder är, svara på frågor, dela ”bakom kulisserna”-nyheter och belöna dina följare med exklusiv information, till exempel om kommande rabatter. Då blir ditt varumärke snart en del av vardagen för dem som delar din gemenskap.

Globalisering: Var lokal

De stora e-handelsaktörerna började också i liten skala en gång i tiden, och de kämpade på för att bygga upp relationer med sina lokala marknader. Med framgång och tillväxt följer dessvärre risken att man förlorar den personliga kontakten som en gång i tiden gav upphov till de kommersiella framgångarna.

Vi på Summa Linguae Technologies kan hjälpa mindre företag som ditt att växa globalt utan att du förlorar den unika relation du har till din målgrupp. Kontakta oss nu, så berättar vi mer om hur översättningstjänster hjälper dig att uppfylla kraven som finns på varje lokal marknad, oavsett var i världen den befinner sig.

E-handelsbranschen är enorm, och den fortsätter att expandera. Men oroa dig inte, det finns plats för dig också, oavsett din verksamhets storlek och inriktning.

Om företaget

Summa Linguae Technologies är en översättningsbyrå med 30 års erfarenhet på den
nordiska marknaden. Sedan 2018 verkar vi globalt. Våra kontor finner ni bland annat i
Sverige, Danmark, Norge, USA, Kanada, Polen, Rumänien och Indien.
Summa Linguae Technologies är Nordens ledande översättningsbyrå inom e-handel. Bland våra kunder finns Ellos, Gudrun Sjödén, Jula, XXL och Panduro.

Telefonnummer: 031-346 15 00

E-post: office_se@summalinguae.com

Företagssida: https://www.ehandel.se/author/summa-linguae-technologies

Webbplats: https://summalinguae.com/sv/varatjanster/e-handel-oversattning-av-webbshoppar/