Så lokaliserar du e-handelscontent för den sydostasiatiska marknaden

Den sydostasiatiska marknaden är enorm, mångfacetterad och liknar ingen annan marknad. Det här behöver du veta för att kunna dra full fördel av regionens potential.

Ett inflöde av nya online-användare på de sydostasiatiska marknaderna (SEA-marknaderna) har resulterat i en kraftig tillväxt i regionens digitala ekonomi. Enligt siffror som publicerats i rapporten e-Conomy SEA från 2019 ökade online-inköpen (här ingår allt från shopping till appbaserade taxibeställningar) med 40 procent på ett år, och uppgick till 100 miljarder dollar 2018 och är med god fart på väg att nå 300 miljarder år 2025. I denna artikel delar vi med oss av värdefulla insikter som kan hjälpa e-handelsföretag att nå framgång i denna potentiellt lukrativa del av världen.

Konsumenttrender i Sydostasien

I Sydostasien ingår regionen söder om Kina, öster om den indiska subkontinenten, och nordväst om Australien. Regionen består av 11 länder med skilda kulturer: Brunei, Filippinerna, Indonesien, Kambodja, Laos, Malaysia, Myanmar, Singapore, Thailand, Vietnam och Östtimor. Rapporten e-Conomy SEA visar att tillväxten visserligen är spridd över hela regionen, men att det är Indonesien och Vietnam som tar täten. I dessa länder växer internet-ekonomierna med över 40 procent per år. Med en befolkning på totalt över 655 miljoner människor, varav de flesta är duktiga på att använda den senaste tekniken och dessutom är digitalt uppkopplade, innebär Sydostasiens snabbväxande konsumentmarknad ett massivt uppsving för e-handeln. Enligt e-Conomy SEA-rapporten utgjorde e-handeln med sina 38 miljarder dollar den största delen av internetekonomin 2019. 2025 förväntas branschen passera 150 miljarder dollar, med en konsekvent stark tillväxt i samtliga regionens länder. Denna enorma tillväxt i den sydostasiatiska e-handeln formas av tre nyckelfaktorer:

  • De flesta använder internet via sin smarttelefon. Sydostasien är en av de delar av världen där smarttelefoner är som mest spridda. 90 procent av drygt 360 miljoner internetanvändare kopplar primärt upp sig via sina mobiltelefoner.
  • Återförsäljare erbjuder sina kunder online-upplevelser. På denna mycket konkurrensutsatta marknadsplats konkurrerar e-handelsföretagen genom att engagera målpubliken med hjälp av underhållande innehåll, till exempel gaming-inspirerade kampanjer, och hoppas att detta ska leda till köptillfällen.
  • Digitala betalningstjänster möjliggör online-transaktioner. I Sydostasien är personliga banktjänster inte alls lika allmänt spridda och sofistikerade som i många andra delar av världen. Tillgången till internet har dock öppnat portarna till en mängd digitala ekonomiska tjänster som underlättar online-transaktioner.

Så optimerar du din e-handelsstrategi för Sydostasien

Med rätt strategi kan ett e-handelsföretag anpassa sitt content så att det passar regionens kulturella preferenser och i förlängningen maximerar deras marknadsandelar. Här är fem sätt att göra online-content mer relevant för kunder i Sydostasien:

1. Optimera för mobila kunder

Sydostasien är en massiv marknad, dominerad av kunder som använder sina smarttelefoner när de handlar, beställer mat och planerar resor online. E-handelswebbplatserna måste därför vara utformade för att optimera surfande och inköp via mobiltelefoner. Med responsiv design kan e-handelsmärken nå kunder som i första hand använder sina smarttelefoner. En viktig del av responsiv design är att säkerställa att det är så enkelt som möjligt för mobilanvändare att navigera runt på webbplatsen. Det är här som effektiv lokalisering kommer in i bilden. Komponenter som navigeringsknappar, indikatorer för hur långt man har kommit i köpprocessen och popup-verktygstips är speciellt viktiga.

2. Bygg relationer på sociala medier

Online-återförsäljare tävlar om användarnas engagemang, och sociala medier är det perfekta verktyget för att bygga långvariga relationer. Ett centralt element när man lokaliserar e-handel för den sydostasiatiska marknaden är att utvidga processen genom att låta den fortsätta bortom webbplatsen, i online-grupper. Sociala medier kan även driva på försäljningen direkt eftersom kunder i Sydostasien tar köpbeslut som i hög grad påverkas av feedback och rekommendationer från kändisar på sociala medier. Enligt en undersökning som nyligen genomförts av PwC påverkas 90 procent av de asiatiska kunderna av information som de hittar på sociala medier. Facebook och Instagram har en mycket stark närvaro i Sydostasien, och Kinabaserade nätverk som WeChat och Sina Weibo är också kanaler som man bör överväga. Mer än 60 % av invånarna i regionen är aktiva på sociala medier, och i takt med att digitalt kompetenta tonåringar tar sig in på den vuxna konsumentmarknaden kommer antalet att fortsätta öka.

3. Kommunicera som en infödd

Med undantag av de tidigare brittiska kolonierna Singapore och Malaysia är engelskkunskaperna i Sydostasien i bästa fall sporadiska. Därför måste man skapa lokala versioner för varje större språk som talas i regionen. Men det räcker inte med att bara översätta. För att produktbeskrivningar, frågor och svar, bloggar, marknadsmaterial och alla andra komponenter som finns på en välfungerande och intresseväckande webbplats ska kunna locka shoppare och övertyga dem att köpa måste innehållet lokaliseras. Lokalisering tar hänsyn till lokala bestämmelser, kulturella skillnader och regionala preferenser för att säkerställa att varje del av webbplatsen är noggrant skräddarsydd för att kommunicera som om den från start vore skapad för just denna målgrupp.

4. Lansera regionala shoppingevenemang

Julhandeln är ett fenomen som förekommer över (nästan) hela världen, men det finns många andra lokala högtider som kan ha en liknande, mer lokal, effekt på detaljhandeln. Sydostasien har ett mångsidigt religiöst och kulturellt arv, och man firar många festivaler samt speciella högtider under ett år. De senaste åren har högre medelinkomsten i regionen medfört att många av dessa högtider associeras med att man ger varandra gåvor. En sådan tilldragelse är Singlarnas dag (”Singles’ Day”), ett av världens största evenemang inom online-handeln. Singlarnas dag, eller Alla singlars dag, infaller alltid den 11 november, 11/11, eftersom siffran "1" liknar en person som är ensam. Evenemanget startade som en inofficiell dag för att fira singlar i Kina, och det har utvecklats till ett enormt 24-timmars shoppingevenemang över större delen av Asien. Under Singles’ Day 2019 uppnådde den kinesiska e-handelsgiganten Alibaba ett försäljningsrekord på mer än 210 miljarder yuan (30,8 miljarder dollar) under 16,5 timmars handel. Om de internationella e-handelsföretagen vill ha en bit av kakan måste de lokalisera sina webbplatser för att kunna kapitalisera på lokala evenemang.

5. Uppmärksamma mångfald

I Sydostasien finns många olika språk, många religioner, en mångsidig geografi och såväl extrem rikedom som extrem fattigdom. Vissa länder i regionen består av flera distinkta territorier med en bred etnisk mångfald. Bara i Indonesien finns mer än 17 000 öar och en befolkning på drygt 267 miljoner människor som tillhör cirka 300 olika etniska grupper. Därför är det viktigt att man inte behandlar regionen som en enhetlig marknad. Återförsäljare inom e-handeln bör undersöka de individuella länderna och lokalisera sitt content för tydligt avgränsade grupper, till exempel urbana kluster och etniska enklaver.

Summa Linguae Technologies och lokalisering

Sara Lindqvist, Operations Manager Nordics vid Summa Linguae Technologies, förstår hur viktigt det är att skräddarsy e-handelsinnehållet så att det passar den bestämda målgruppen:

”Lokalisering är motsatsen till allroundkonceptet. Vi ser Sydostasien för var det är – en antal olika myllrande, komplexa tillväxtmarknader – och kan därför säkerställa att e-handelsutbudet utformas utifrån kundernas behov snarare än politiska eller geografiska gränser.”

Ta en titt på våra lokaliseringstjänster om du vill veta mer.

Om företaget

Summa Linguae Technologies är en översättningsbyrå med 30 års erfarenhet på den
nordiska marknaden. Sedan 2018 verkar vi globalt. Våra kontor finner ni bland annat i
Sverige, Danmark, Norge, USA, Kanada, Polen, Rumänien och Indien.
Summa Linguae Technologies är Nordens ledande översättningsbyrå inom e-handel. Bland våra kunder finns Ellos, Gudrun Sjödén, Jula, XXL och Panduro.

Telefonnummer: 031-346 15 00

E-post: office_se@summalinguae.com

Företagssida: https://www.ehandel.se/author/summa-linguae-technologies

Webbplats: https://summalinguae.com/sv/varatjanster/e-handel-oversattning-av-webbshoppar/