Text tidigare publicerad på vivamedia.se
Enligt beräkningar från den annonsering på Facebook (och Instagram) som Viva Media har satt upp åt kunder under perioden 10 nov-1 dec 2019 kunde vi dra följande slutsatser:
- Kostnad per 1000 exponeringar (CPM) ökade med 33%. I genomsnitt ligger CPM nivåerna på 74,9 kr under Black week perioden
- Kostnad per klick ökade med 20%. I genomsnitt ligger CPC nivåerna på 5,84 kr under Black week perioden
- Klickfrekvens ökade med 35%. I genomsnitt ligger CTR nivåerna på 1,89% under Black week perioden
Det är alltså både dyrare att synas (CPM), och kostnaden för varje klick (CPC) ökar. Men det klickas mer, CTR:en är högre under black week perioden! Det indikerar att marknaden står redo med både datorer, mobiler och plånböcker.
Kostnaderna för 2020 års Black week eller för den delen julhandeln kommer sannolikt vara högre än ovan nämnda procentsatser. Det kan vara klokt att öka budgeten på annonseringen till detta årets black week med åtminstone nämnda procentsatser för att inte bli överkörd i den hårda konkurrensen. Den return on ads spend (roas) och return on investment (ROI) som man har i dagsläget vill vi allra helst öka - och vara på tårna när konsumenternas plånböcker är öppna.
Likväl kan det vara klokt att inte rikta in sig allt för mycket på att nå nya kunder under denna period, utan istället fokusera på retargeting strategier av olika slag för att säkerställa att annonskronorna är så effektiva som möjligt! För glöm inte: “smart är det jul”.
Over and out,
Alexander Johansson
Social Media Specialist