Snapchat lanserar dynamiska annonser för enklare och effektivare annonskampanjer

Snapchat har kommit ut med sin nya annonstjänst som heter Dynamic Product Ads. Varumärken och återförsäljare över hela världen kan nu sälja produkter till sin målgrupp på ett mer effektivt och personligt sätt via appen. Vi på The Early Birds har provat det och sett bra resultat.

Hur fungerar det?

Snapchats dynamiska annonser tillåter varumärken att automatisera och anpassa skapandet av mobilannonser. Med den nya reklamtjänsten kan du ladda upp hela produktkataloger i appens Ads Manager manuellt eller genom en schemalagd dataflöde-synkronisering.

Sedan lägger du till produkter i de inbyggda mallarna och visar annonsen baserat på publikens specifika preferenser. Du kan välja mellan Prospektering och Retargeting under målgruppstypen. Prospektering fungerar bäst för att nå en större målgrupp, vilket inkluderar användare som inte har besökt din webbplats tidigare.

Under tiden fokuserar Retargeting på tidigare webbplatsbesökare. Tack vare Snap Pixel koncentreras anonserna till användare som tittat på eller lagt till produkter i sin kundvagn men inte fortsatte med köpet. Efter att ha sett annonserna kan dessa användare retargetas till vilket påminner användaren att komma ihåg att köpa varan.

Dynamic Ads ger en väg för effektiv riktad reklam som kan leda till högre försäljning till varumärken och återförsäljare.

 

Enkelt, bekvämt och mycket effektivt

Eftersom annonserna uppdateras i realtid när priset eller tillgängligheten på produkter ändras får annonsörerna skära ned på administrativt arbete. Dynamiska annonser levereras med visuellt tilltalande anpassade mallar, vilket eliminerar behovet av att anställa en reklamdesigner. Detta innebär mindre krångel i att designa mallar och uppdatera listor.

Dynamic Ads fungerar bra med Snap Pixel, som spårar kampanjer genom att lägga till koder på deras webbplats. Det ger dig en uppfattning om dina kampanjer leder till fler registreringar och ökad försäljning på din webbplats.

 

Utökad räckvidd

Den nya tjänsten erbjuder företag möjlighet att utnyttja köpkraften hos Gen Z. Cassandra Research noterade att Generation Z: s inflytande på utgiftsbeslut uppgick till 1,2 biljoner dollar. Cirka 87% av Gen Z sa att de påtagligt påverkar familjens beslut när de gör inköp. Föräldrar är överens, 97% av dem erkänner att deras barn påverkar deras köpbeslut. 

Dessutom tillbringar 90% av Gen Z i Amerika i genomsnitt 30 minuter på Snapchat. Marknadsförare bör ta dessa siffror som tillräckligt goda skäl för att rikta in sig på just denna demografiska grupp.

 

Nå fler potentiella kunder mitt i Coronavirus-pandemin

Coronaviruset fortsätter att orsaka hälso- och ekonomiska problem över hela världen, vilket tvingar företag att ompröva sina digitala kanaler när konsumenterna spenderar mer tid på att handla online. Eftersom viruset stänger fler fysiska butiker måste företag vända sig till e-handel och digitala annonser för att överleva och frodas. 

Digitala utgifter och mobil shopping upplevelser steg när fler konsumenter stannade hemma för att förhindra spridningen av COVID-19. Genom Snapchats dynamiska annonser når varumärken och återförsäljare fler potentiella kunder när de får tillgång till appens 203 miljoner aktiva dagliga användare.

Några märken och återförsäljare som deltog i beta-testningen av annonstjänsten i Storbritannien, Frankrike och Nederländerna är Topshop, Adidas och Farfetch.

Facebook, Instagram och Pinterest erbjuder liknande alternativ, men Snapchats kreativa mallar för sina annonser tar tjänsten en nivå högre. För närvarande har Snapchat bara en intäktsandel på 0,5% på den globala digitala annonsmarknaden, långt efter Googles 32% och Facebooks 21%.

Snapchat har lanserat flera nya funktioner under de senaste åren, som Ads Manager, Snap Pixel, Produktannonser, Shopify-integrationer och mer. Tillägget av dynamiska annonser banar väg för appen att göra digital annonsering mer effektivt. Företag som vill dra nytta av Snapchats publik bör överväga att starta kampanjer med dynamiska annonser.