Snapchat – nytt hem för e-handlare

Uppstickaren Snapchat har lanserat möjligheten för bolag att skapa en profil där de kan lägga upp varor och bygga en plattform för det organiska materialet. Allt för att ytterligare skapa mer effektivitet för aktiviteter kring målgruppen som rör sig på plattformen - en grupp som blir allt fler och fler!

Text tidigare publicerad på vivamedia.se

Erkända plattformar likt Facebook och Instagram har länge gett företag möjligheter att bygga upp en specifik företagsprofilsida en funktion som blir mer och mer relevant för att få umgås med målgruppen och möta dem där de naturligt befinner sig. Nu är det äntligen live på Snapchat, i likhet med konkurrenterna så har de också gett företag möjligheten att bli upptäckt i flöden, bygga följarskara, sälja produkter och sprida det unikt producerade organiska materialet. Allt detta i kombination till den sedan länge etablerade möjligheten att annonsera på mediet. Det här ser vi på Viva som ett steg som verkligen kan knyta till sig nya möjligheter att koordinera marknadsföringsaktiviteter på ett spännande sätt. 

 

Hur fungerar Snapchats företagsprofil? 

 

Men en offentlig profil kan företaget samla allt det som görs på Snapchat och samtidigt då statistik på vad som fungerar och inte. Värdefullt för att förstå kundens intresse och beteende, både kopplat till plattformen och generellt till varumärket. Såklart tar det tid att både producera organiskt innehåll och bygga engagemang men med denna korsfunktion så kan nya relationer tas med målgruppen. 

 

Funktioner för företagsprofiler på Snapchat

 

Offentliga stories - Här kan du via ett material som ligger uppe i 24 timmar och sedan försvinner på ett mer avslappnat sätt dela vad som pågår bakom kulisserna. Finns det en specifik företagskultur som du vill kommunicera eller ett community mellan kunderna och företaget du vill bygga - här är formatet du kan förverkliga det i. 

 

Spara stories - Här kan du samla det bäst av det bästa från företagets stories för alla Snapchatters att kolla på igen.

AR-filter - Som företag kan du skapa egna filter som kan bli virala genom Snapchats användare. Dessa kan du nu samla på din företagsprofil.

 

Native Store - Anslut din Shopify-butik till din profil så att användarna kan scrolla och upptäcka ditt utbud. Gör Snapchat till en ny POS (point of sale) via AR-filter som gör att Snapchatters kan testa produkten via sin kamera och även genomföra köpet lätt i appen. Något som Snapchats egna undersökning bland deras konton visar att 20% är mer positiva till än de var för bara ett år sedan. 

 

Se statistik - En avgörande funktion för att du ska kunna skapa bättre innehåll som engagerar och uppskattas av din målgrupp på plattformen. Riktigt bra kreativitet kommer från data som vi på Viva förespråkar. 

 

Koppla samman organiskt innehåll med annonser

 

Det fina här är att de användare som hittar till din profil kan du på ett effektivt sätt knyta an till din annonsering på Snapchat. En intressebaserad och effektiv metod för att knyta an till målgruppen via Snapchats pixel. 

 

Kom igång på länken här för att registrera din offentliga Snapchat-profil för bolaget och gå sedan till “public profiles” i ditt annonskonto på plattformen för att administrera det och börja bygga upp din profil. Har du inget annonskonto kan du också läsa mer om det här. Happy snaping!