Social Selling – så skapar du engagemang

Kanske är du en av dem som försiktigt skeptiskt tänker – Linkedin, va!? Är inte det en digital och publik version av CV:t!? Men nej så fel du har då. Här finns möjligheternas möjlighet att verkligen få kunskap, dela kunskap och framförallt skapa samt underhålla relationer. Det är också den sport som kallas för Social Selling och de som vinner är de som lyckas knyta samman marknad och sälj på ett bra sätt. Vivas Marketing Coordinator Josefine Bergman går här igenom hur du gör innehåll som skapar engagemang.

Text tidigare publicerad på vivamedia.se

Man kan prata om engagemang utifrån två perspektiv, det som bolaget, och främst Marknad, sätter som en gemensam strategi och den personliga vinkeln som du har i dina inlägg. Självklart är social selling något som går att utöva på flertalet plattformar och branscher. En form av social selling är det som influencers dagligen sysslar med och bygger upp ett helt eget personligt varumärke men det går också att få draghjälp med att korsa bolagets varumärke och din professionella yrkesprofil. I detta fall ger jag dig tipsen som kan växa både och.

 

Marknads roll = ta fram innehåll

 

Marknadsföringsstrategin på Linkedin ska såklart linjera med den övriga marknadsföringen men det finns en hel del strategiska fördelar att nyttja på plattformen. Med en aktiv företagssida som kontinuerligt postar värdefullt innehåll för målgruppen får medarbetarna som man vill ska aktiveras i företagets Social selling-strategi ett betydligt enklare jobb.

 

Ta fram en grund av innehållsstrategi som medarbetarna kan sprida och gärna sätta i en relation till sin yrkesroll som gör att de själva också kan dela samma innehåll i grunden men ändå med en personlig twist.

 

Så värdefullt innehåll tas fram av Marknad och engagemanget skapas av medarbetarna.

 

Läs också: Linkedin Ads Guide

 

Medarbetarnas roll = skapa aktivitet

 

Social selling handlar i grund och botten om att människor vill följa människor. Vi vill ha mänsklig kontakt, känsla och personlighet. Därför är medarbetarna en enorm tillgång här som tillsammans kan skapa magi. Tips till vad du som medarbetare kan göra i social selling kommer här (eller vill uppmuntra dina kollegor att göra).

 

Var aktiv varje dag och se Linkedin som en naturlig del av din vardag. Det är ett fantastiskt verktyg för att hålla koll på både branschen, omvärlden, dina kunder, potentiella kunder samt vänner. Du vet aldrig vem som känner vem som känner vem. Så se till att kontinuerligt addera nya (relevanta) människor till ditt kontaktnät på Linkedin. Aktivitet behöver inte betyda nya inlägg, utan gilla, kommentera och dela så att du alltid är med i flödet.

 

Ha en uppdaterad Linkedin-profil med alla dina senaste erfarenheter, en representativ bild, yrkesrelaterad banner (gärna en gemensam från bolaget) och nyttja funktionen med att lyfta inlägg som du tycker är särskilt bra för att representera dig och din yrkesroll. Viktigt är att tänka på att din titel (raden under ditt namn) också är sökbar vilket gör att om användare söker på bolaget eller din yrkestitel så dyker du upp i sökresultatet.

 

Likea och kredda dina kollegor och kontakter. Dagens pandemisituation har gjort att det är mer regel än undantag att man jobbar hemifrån. Många är vi som känner saknad till det naturliga och spontana mötet. På Linkedin kan du känna en yrkesgemenskap och se plattformen som ett utbyggt digitalt lunchrum. En plats där alla dina kontakter kan ges en klapp på axeln för väl utfört arbete. Alltså på ren Linkedin-inska, en like, uppmuntrande kommentar eller emoji.

 

Var stolt över din professionella kompetens och bli en vägledande expert. Det här kan initialt göras i form av att kommentera andras poster där du tipsa om saker som funkat för dig inom det ämnet som kontakten berör i posten. Men steg två är helt klart att dela eget material som ligger i linje med din kompetens och vad bolagets verksamhet handlar om. För att ditt Linkedin-konto ska ha någon data att gå på behöver du vara aktiv, då har AI:n något att gå på och algoritmen gillar konton med hög interaktion. Så mängden inlägg du postar styr inte ditt kontos synlighet utan det som styr är hur stor interaktion (like, kommentar, delning, klick, stannar upp och kollar på video/bild). Så hitta din passion och nisch där du kan dela ett värde för dina kunder så kommer du röna stor framgång, låt det ta tid och växa fram. Det tog säkert ett tag även för Columbus innan han kom iväg på sin, såhär i efterhand, lyckade resa. Även om det i början fanns viss besvikelse över att ha klivit i land på en kontinent åt helt fel väderstreck än vad han tänkt.

 

Posta innehåll som uppmuntrar till interaktion. Det kan vara att du frågar en fråga och delar en egen problematisk erfarenhet eller för den delen särskilt lyckosam. Viktigt för en hög interaktionsgrad är att det är aktuellt. Så scrolla på Linkedin i flödet och håll ögon och öron öppna över vad branschen pratar om, ett steg längre är att vara proaktiv och börja driva egna ämnen baserat på det du ser när du lägger ihop ett och ett. Det blir ju två för övrigt som är dubbelt så bra!

 

Våga vara personlig på Linkedin. Självklart är det för många en tröskel att kliva över. En bra idé är att våga vara lika mycket av dig själv på sociala medier, likt Linkedin, som du i vanliga fall också är. En bra riktlinje för att hålla en professionell nivå är att inte posta sådant som du normalt inte skulle ta upp på ett möte med kund. Våga dela med dig, var sårbar och ärlig för ingen gillar en perfekt fasad då det inte är trovärdigt. Social selling handlar till syvende och sist om det personliga varumärket. Och det, det bygger du utifrån allt du är och gör – överallt och alltid!

 

Med 3T kan ni komma långt med er social selling: team, tajming och tålamod!

 

Viva Webinar: För fler konkreta tips och idéer ska du hänga med på mitt webinar där jag som Marketing Coordinator ger dig mina bästa tips om hur du kan ta både din egen och bolagets social selling till nästa nivå. Kunskap du inte vill vara utan så anmäl dig här!