Search
Close this search box.

Sponsrat Innehรฅll

Uppdatera din grafiska profil

Din grafiska profil รคr en av de viktigaste tillgรฅngarna fรถr ditt varumรคrke. Men, รคr du sรคker pรฅ att den hรฅller fรถr alla nya krav som de nya digitala kanalerna stรคller? Fรถr inte allt fรถr lรคnge sedan var print, storformat och visitkort nรฅgra av de viktigaste placeringarna fรถr den grafiska profilen, men detta har รคndrats radikalt, framfรถr allt genom mindre skรคrmar och allt fler digitala kanaler. Utvecklingen har inte stannat av, tvรคrtom. Dรคrfรถr gรถr du klokt i att regelbundet se รถver och anpassa din grafiska profil till de nya miljรถer den ska finnas i. Att byta grafisk profil รคr ett stort ingrepp i varumรคrket, men lรถpande anpassningar รคr dรคremot nรถdvรคndiga, och nรฅgot vi rekommenderar pรฅ 3-5 รฅrs basis.

Text tidigare publicerad pรฅ vivamedia.se

I sin renaste form innehรฅller en grafisk profil logotyp, fรคrg och typsnitt. Logotypen รคr symbolen fรถr ditt varumรคrke och ska representera dess personlighet och kรคrnvรคrden. Fรคrgerna ska vara vรคl anpassade till bรฅde print och digitala format, och ha en tydlig hierarki fรถr olika typer av placeringar och anvรคndningsomrรฅden. Typsnitten behรถver vara tydliga, och om de รคr licensierade eller specialritade ocksรฅ finnas som webbfonter. Men, logotypen รคr det mest centrala, och ocksรฅ den produkt som det stรคlls stรถrst krav pรฅ i digitala kanaler.ย 

 

Om ditt varumรคrke behรถver utveckla en ny logotyp eller bara uppdatera den befintliga, รคr hรคr nรฅgra saker att tรคnk pรฅ.

 

Skalbarhet โ€“ Fรถr att gรถra logotypen sรฅ adaptiv som mรถjligt behรถvs ungefรคr tre olika versioner. En mindre ikon, en fรถrkortning av varumรคrkesnamnet (om logotypen รคr textbaserad) och en med de bรฅda i kombination. Allt fรถr att skapa tydlig igenkรคnning men samtidigt vara anpassad till miljรถn dรคr den placeras i. Bรฅde som en pytteliten ikon i en fyrkant eller cirkel pรฅ en mobiltelefon bland en rad andra konton samt som en stor logga pรฅ en fasad. Just de smรฅ formaten รคr nya krav som framfรถr allt kommit med sociala mediers framfart, och hรคr ser vi ofta kunder kรคmpar med en alldeles fรถr detaljerad logotyp som blir otydlig pรฅ till exempel en Instagram Story.ย 

 

Fรคrgversioner โ€“ Ofta placeras logotypen pรฅ olika bakgrunder vilket ocksรฅ gรถr att det รคr nรถdvรคndigt med fler varianter. Dรคrfรถr utgรฅr vi alltid frรฅn en primรคr fรคrg och en sekundรคr fรคrgskala fรถr att kunna kontrastera logotypen mot bakgrunden. Det kan handla om att den ska se bra ut pรฅ pappersutskrift, pรฅ olika fรคrgbakgrunder, mรถnster och foton.

 

En tydlig tanke fรถr olika placeringar โ€“ ร„ven om fรถrdelarna med en digitalt anpassad logotyp i flera olika formatversioner รคr stora sรฅ finns det รคven nรฅgra utmaningar att tรคnka pรฅ. Den frรคmsta รคr att hรฅlla en tydlig rรถd trรฅd i anvรคndandet av olika versioner. I vรฅra designmanualer specificerar vi alltid tydligt vilken version av logotypen som รคr lรคmplig fรถr olika ytor, sรฅ att rรคtt versioner anvรคnds pรฅ rรคtt sรคtt och pรฅ rรคtt plats. En grafisk profil ska framfรถr allt vara anvรคndbar fรถr bรฅde interna kommunikatรถrer och externa byrรฅer, och med ett รถkat anvรคndande behรถver det finnas tydliga ramar.

 

Det viktigaste att komma ihรฅg i allt detta รคr att din grafiska profil รคr spjutspetsen fรถr ditt varumรคrkes visuella framtoning, men den รคr inte allt. Bakom en logotyp ligger ett stort kreativ arbete, dรคr mรฅnga andra komponenter samverkar fรถr att bygga varumรคrket, och varje del spelar sin viktiga roll. Ingenting som visualiserar ditt varumรคrke ska finnas dรคr av en slump, utan allt mรฅste skapas i harmoni med ditt varumรคrkes personlighet och dina vรคrderingar. Att denna harmoni finns pรฅ plats รคr det viktigaste, dรฅ รคr du redo att ocksรฅ titta pรฅ de digitala anpassningar vi har talat om ovan.

 

Vi nรคmnde tidigare att man bรถr se รถver sin grafiska profil pรฅ 3-5 รฅrs basis. Det lรฅter mycket fรถr mรฅnga, men det viktiga att fรถrstรฅ hรคr รคr att det รคr en stor skillnad pรฅ en uppdatering och en remake. Volvos logotyp hรฅller till exempel samma grundform som den gjorde 1930, men den har uppdaterats flera gรฅnger fรถr att passa nya format och trender i formsprรฅk, och den utvecklas fortfarande fรถr nya kanaler och storlekar. De tillhรถrande element som fรคrger och typsnitt har ocksรฅ genomgรฅtt flera mer frekventa fรถrรคndringar, sรฅ en grafisk profil รคr nรฅgot som รคr och bรถr vara konstant under utveckling.

 

Det viktigaste att ta hรคnsyn till รคr hur vรคl din grafiska profil representerar ditt varumรคrke, och hur inarbetad den รคr hos din mรฅlgrupp. Det kan vara vรคrt en stรถrre fรถrรคndring om din mรฅlgrupp inte har en starkt koppling till din nuvarande logotyp, men kanske inte om din logotyp รคr starkt fรถrknippad med dig. Hรคr kan vi ta ett exempel fรถr att visa att fรถretagets logotyp inte alltid รคr det viktigaste, trots att man ofta instinktivt utgรฅr frรฅn det. BOSCH har ett mycket vรคl inarbetat varumรคrkesnamn som ofta anvรคnds som logotyp i sin typografi, men de har ocksรฅ en logotyp i form av en symbol. Trots den stora kรคnnedomen i varumรคrket รคr symbolen okรคnd fรถr de flesta. Det รคr ett exempel pรฅ nรคr kรคnnedomen sitter iย  varumรคrkesnamnet snarare รคn logotypen, och i dessa fall kan logotypen uppdateras utan stรถrre risk hos kunderna.

 

Sรฅ avslutningsvis nรฅgra frรฅgor som du som รคgare eller fรถrvaltare av ditt varumรคrke hela tiden behรถver stรคlla dig:

 

  • Har mitt varumรคrke en tydlig personlighet?
  • Representerar min grafiska profil den personligheten?ย 
  • Fungerar min logotyp pรฅ alla digitala plattformar och storlekar?
  • Har jag alla visuella tillgรฅngar som bildsprรฅk och รถvrig grafik pรฅ plats fรถr att kommunicera ut mitt varumรคrke?

 

Om du kรคnner att det finns tveksamheter pรฅ nรฅgon av dessa punkter sรฅ รคr det dags att bรถrja fundera รถver vad som รคr en lรคmplig รฅtgรคrd fรถr att framtidssรคkra ditt varumรคrke visuellt. Kanske en ny grafisk profil รคr nรถdvรคndig? Eller kanske en uppdatering? Kanske det till och med รคr sรฅ att du behรถver gรถra dig redo fรถr ett stรถrre arbete med att definiera ditt varumรคrkes personlighet och bรถrja bygga en ny visuell identitet frรฅn grunden. Vad som รคn รคr rรคtt fรถr dig sรฅ รคr det vรคl investerat tid att se รถver hur ditt varumรคrke uppfattas.ย 

 

Det finns nรคmligen en sak som fรถrenar alla dina kunder oavsett mรฅlgrupp: De รคr mรคnniskor, och mรคnniskor รคr primรคrt visuella.

 

Delta pรฅ Vivas webinar Vem รคr varumรคrket? den 6 majย kan du ta del av Art Director David och Creative Director Fredriks kunskap om hur du bygger ett genuint DNA fรถrย varumรคrket genom fรคrg, form och kรคnsla. Allt fรถr att skapa den bรคsta av relationer till dina kunder. Hรถrs vi dรฅ!?