Trender på sociala medier 2021

När 2020 närmar sig sitt slut, vill marknadsförare och annonsörer hitta nya sätt att förbättra sin marknadsföringsstrategi för sociala medier fram till 2021. När digital reklam fortsätter att växa kan det så småningom stå för 55% av den totala annonsmarknaden 2022, enligt Zenith Media. Vilka trender för marknadsföring på sociala medier kommer att få störst påverkan nästa år?

Ökningen av socialt medvetna konsumenter

Fler konsumenter deltar idag i sociala medier om ämnen som sträcker sig från hälsa till klimatförändringar. Varumärken måste alltid delta i sociala-medie-diskussioner som är relevanta för målgruppen för att skapa ett positivt intryck och effekt. Det hjälper till att locka potentiella kunder och uppmuntra kundlojalitet. Företag måste lära sig att använda verktyg som sociala medier för att skapa organiska kontakter och äkta engagemang med sin målgrupp.

Diversifiering i marknadsföring av sociala medier

Om reklam bara på Facebook fungerade för dig tidigare, måste du titta igenom din marknadsföringsstrategi för sociala medier. Du kommer att sakna många försäljningsmöjligheter om ditt varumärke bara fokuserar på en enda social-medieplattform. 

TikTok såg till exempel en massiv ökning av sitt antal användare i mars 2020. Den korta videodelningsplattformen hade innehåll från matlagningsdemos till makeovers. Under det kommande året bör du överväga att utnyttja denna sociala-mediekanal för att introducera ditt varumärke, en ny produkt eller tjänst. Begränsa inte din marknadsföring till endast en social-medieplattform. Lär dig att diversifiera.

Live sociala medier

Live sociala medier fyller behovet av att se och interagera med andra människor när konsumenterna stannar i sina hem för att förhindra spridning av COVID-19. Konsumenter ansluter till sin familj och vänner via direktuppspelning. De tittar också på liveströmmar av online-säljare som erbjuder produkter eller tjänster. 

Trenden kommer att fortsätta nästa år, och du måste använda detta som en möjlighet att locka, träffas och engagera dig med potentiella eller befintliga kunder. Livestreama en produktlansering, fynd och rabatter, specialmeddelanden, frågor och svar, intervjuer, samarbeten och mycket mer.

Social e-handel

Om du vill att ditt företag ska överleva 2021 måste du snabbt lära dig att konvertera besökare till onlineförsäljning. Istället för att uppmuntra dina följare på sociala medier att besöka din webbplats och kolla in dina produkter eller tjänster, varför inte sälja till dem direkt via dina sociala medier? 

Du har flera alternativ, till exempel Facebook-butiker, Instagram-butiker och Pinterest-kataloger. Kom alltid ihåg att konsumenter nuförtiden värdesätter snabba transaktioner och en sömlös shoppingupplevelse. Så du hittar bättre sätt att marknadsföra och sälja dina produkter via sociala medier medan du regelbundet interagerar med din målgrupp.

Digital desinformation

Problemet med falska nyheter blev extremt uppenbart på grund av COVID-19-pandemin. Med digital desinformation som förväntas fortsätta 2021 måste ditt företag sätta in nödvändiga steg för att främja en kultur av öppenhet hos dina kunder. Det hjälper till att förhindra att andra tillhandahåller falsk eller felaktig information om ditt varumärke. Du måste vara proaktiv i att övervaka inlägg eller kommentarer som länkar ditt varumärke till falska nyheter och hantera det direkt om du inte vill möta en PR-mardröm.

Slutsats

Dessa sociala medier trender erbjuder många möjligheter för varumärken att skapa en framgångsrik marknadsföringsstrategi för sociala medier 2021. Även om 2020 är ett år som många företag hellre skulle glömma, presenterades det nya vägar som varumärken bör utforska. Brick-and-mortar-butiker kan ha fått en enorm hit på grund av den globala pandemin, men företag har fortfarande möjlighet att bli digitala. Om ditt företag gjorde övergången, glöm inte att överväga de ovannämnda digitala trenderna när du kartlägger dina marknadsföringsplaner för det kommande året.