Vad händer när Amazon går in i en ny marknad

Amazon har påverkat detaljhandeln, både online och offline. E-handelsjätten har etablerat sitt namn i USA, Kina, Storbritannien, Tyskland, Frankrike och senast i Nederländerna. Men hur påverkar det tillverkare, grossister och onlinebutiker? Hur kommer Amazon att tränga in på en marknad som redan har starka och pålitliga e-handelsplattformar? 

Marknadsandel

Den första faktorn som andra e-handelsvarumärken måste se upp för när Amazon kommer in i bilden är online-marknadsandelen. I USA, där handelsjätten först slog rot, tar Amazon upp minst 50% av online-detaljhandelns tillväxt. Företag kan förvänta sig att Amazon kommer att ger allt för att slå sig in på nya marknader.  

Pris

Amazon kommer att försöka få en större del av marknaden genom att erbjuda lägre priser, särskilt om det redan finns en väletablerad e-handelsplattform i det land där den planerar att tränga igenom. Vissa andra företag har kanske inte råd med just detta. När det händer är nästa fråga om andra märken kommer att sänka sina priser för att behålla sina kunder. Bortsett från det ändrar detaljhandeln hela tiden sina priser enligt specifika marknader för att bibehålla flexibiliteten.

Sortiment av produkter

Amazon erbjuder ett brett utbud av produkter. I Tyskland kan konsumenter välja mellan hela 390 miljoner produkter som erbjuds på Amazon, vilket kan locka konsumenter att byta från sina befintliga handlare och istället gå över till Amazon.

Amazon Prime

Med mer än 12 miljoner produkter som erbjuds, allt från böcker till vin, är konsumenterna ute ger amazon ett brett utbud. Tekniken har förändrat hur människor konsumerar idag och konsumenterna är inte bara på jakt efter en enda webbplats med ett brett utbud av erbjudanden, utan också en plattform som kan tillhandahålla andra välbehövliga tjänster. 

Mot en månadsavgift ger Amazon Prime sina abonnenter tillgång till Prime Video, Amazon foto-lagring och snabb leverans.

Mobil Shopping

E-handelsleverantörer måste också se upp för förändringar i konsumtionsbeteendet. Amazons mobilapp är populär, särskilt bland unga konsumenter. Det är bekvämt och enkelt att använda. Det erbjuder också beställning med ett klick, snabba leveransalternativ och en konsekvent shoppingupplevelse på alla mobila plattformar. 

Voice Shopping

Amazon är känt för att följa blue-ocean-strategin, som innebär att skapa nya marknader. En sådan är exempelvis röst-shopping. Amazon har en tal-assistent som heter Alexa i sina Echo-enheter. Prime-medlemmar kan använda Alexa-röstbeställning för att köpa Amazon-produkter, allt från fysiska till digitala artiklar.

Även om röstshopping är relativt nytt, har den en enorm potential att förändra hur människor handlar. Röst är snabbare än någon tillgänglig modalitet när du köper saker online. Du slipper små steg som tar extra tid, som exempelvis att ta fram och låsa upp telefonen, för att sedan vänta på att appen ska ladda och öppnas. 

Är det möjligt att samexistera med Amazon?

Befintliga lokala online-återförsäljare och även de med fysiska butiker måste anpassa sig för den ökade konkurrenskraften. Att konkurrera med Amazon är inte lätt, men med rätt strategi och verktyg har företagen en chans att överleva och samexistera.

E-handelsjätten tar med sig miljontals nya produkter som är tvungna att konkurrera med de befintliga. Vad andra onlinehandlare och varumärken kan göra är att förbättra sina aktiviteter online.

Det finns också ett behov av att optimera sin prissättningsstrategi och undersöka deras position på marknaden. Kolla priserna på liknande företag som gör det bättre och gör nödvändiga justeringar.

Amazon kommer utan tvekan att skapa en enorm inverkan på alla marknader de kommer in på. Det är därför som befintliga företag måste ändra, optimera och anpassa sig för att trivas.

Om företaget