YouTubes annonseringsformat skapar möjligheter

Texten är tidigare publicerad på Vivas blogg här.

 

De företag som är nyfikna på digital marknadsföring bör absolut slänga ett öga på YouTube och alla dess möjligheter. YouTube är världens näst största sökplattform med 1,9 biljoner inloggade användare varje månad och 500 timmar material uppladdat varje dag. Under de senaste åren har annonserings-möjligheterna på YouTube breddats mycket och det är nu fullt möjligt att skräddarsy både sin annons och målgrupp för att få rätt budskap till rätt tittare.

 

Vivas SEM Manager Sofie Benneborg ger dig här en tydlig förklaring av annonsformaten på YouTube.

Överhoppningsbar in-stream

 

Det vanligaste annonsformatet på YouTube. Dessa klipp kan vara hur långa som helst * men är överhoppningsbara efter 5 sekunder. Kom ihåg att de första 5 sekunderna är otroligt viktiga för att fånga tittarens intresse så denne inte direkt klickar på “hoppa över annons” efter 5 sekunder. Att ex. visa företagets logga i en betydande del av dessa 5 sek för att sen gå över på budskapet är därav inte att rekommendera utan kommer högst troligen resultera i många “skips”.


Ej överhoppningsbar in-stream

 

Detta är ett av de nyare annonsformat som YouTube erbjuder. Upp till 15 sek film som tittaren inte kan hoppa över. Det ger utrymme för mer story och ev. förklaring av produkt/tjänst än 5 sek bumper men se för den sakens skull till att nyttja sekunderna väl ändå, bara för att något inte går att hoppa över betyder det inte att det automatiskt är minnesvärt.

 

Bumper ads

 

Korta, max 6 sek klipp som ej går att hoppa över. Dessa klipp ska tydligt och snabbt visa upp varumärket och den produkt/tjänst man vill marknadsföra.

Discovery ads

 

Discovery är en annons för ett videoinnehåll som du vill få användarna att klicka sig in på och titta på. Annonsen visas som en video-miniatyr med bild och text på YouTubes mobila startsida, i sökresultatet eller intill relaterade videos.

Masthead ads

 

Annonseringen som generellt brukas av jättarna vid lanseringar eller speciella event. Annonsen visas högst upp på YouTubes startsida och oftast betalar man en fast summa per dag. Detta annonsformat används av ex. mobiltillverkare vid en ny lansering och man måste ta hjälp av Googles representanter och används enbart av “stor-hajarna” pga dess höga prislapp.

Outstream ads

 

Nu hamnar vi visserligen utanför YouTube men denna är värd att nämna när vi ändå avhandlar videoannonsering. Outstream ads visas enbart på mobila enheter och startar utan ljud som tittaren sen kan välja att slå på. Dem visas på webbsidor och appar som är anslutna till Google video partners och visas alltså inte på YouTube, därav benämningen Outstream.