Svensk Handels E-handelsindikator är här och har tagit tempen på oktober månad, och det ser svalt ut på e-handelsfronten. E-handeln under förra månaden ska nämligen ha sjunkit med 16 procent. Slänger man även in inköp från utlandet så var utvecklingen minus 17 procent, jämfört med i fjol.
Undantaget september har omsättningen i e-handeln minskat betydligt varje månad 2022 jämfört med samma månad 2021. Det rör sig om en bred nedgång som drabbar flertalet branscher. Ackumulerat över året har omsättningen, trots den höga inflationen, minskat med 11 procent. Vi kan därför med säkerhet säga att försäljningen i volym har minskat betydligt mer än så, säger Per Ljungberg, Chief Innovation Officer på Svensk Handel.
Anledningen till nedgången under oktober är bland annat att färre helt enkelt e-handlade, 64 procent i år jämfört med 68 procent samma period i fjol. Det genomsnittliga köpbeloppet minskade också med 13 procent.
LÄS ÄVEN: Du har fått Black Friday-mailen – så tänker handlarna: ”Urvattna”
Kanske är det så att konsumenterna väntat in den stora köpfesten?
Nu stundar Black Friday och julhandeln. Två exceptionellt viktiga händelser för e-handeln och företagen står väl förberedda. Nu hoppas vi på att årets sista mätningar visar på ett välbehövligt uppsving för en prövad bransch, säger Per Ljungberg.
LÄS ÄVEN: Årets Black Friday: “Svårare än någonsin” och “Bättre än någonsin”